2015. legjobban várt kiegészítői - 2. rész

Másfél hete háromfelvonásos sorozatba kezdtünk, amiben az idei év, általunk leginkább várt kiegészítőit vesszük górcső alá. Mivel az első rész után pár nappal a folytatást hiányoló, fenyegető hangvételű e-maileket kaptunk, gyorsan megírtuk a következő fejezetet, mielőtt a türelmetlen olvasók illetlen üzeneteket írnának a facebook oldalunkra. A kedélyek megnyugodhatnak, itt a folytatás:


Kunó: 4. Abyss – Black Pearl

ABYSS

Kis hazánkban egy kevésbé közkedvelt, illetve közismert játékról van szó, pedig az átlagos eurogémekhez képest sok előnyös tulajdonsággal bír. Sajnos az alapjáték kapott egy túlzott hype-ot a megjelenésekor, majd a nagy elvárások után visszaesett, hiszen „csak” egy egyszerű kártyajátékról van szó, zseniális grafikával. Szerénytelen véleményem szerint a játék kiváló, de erről majd egy részletesebb cikkben szeretnék értekezni itt a blogon. A kiegészítőről nyilván nem tudjuk, hogy mennyit fog a játékélményhez hozzáadni, de az biztos, hogy maga az Abyss önmagában majdnem teljesen kerek, nem kívánja annyira az extrákat. Én mégis ajánlom az Abyss-t szeretőknek – nem tudom, vajon van-e ilyen az olvasók között?

A Black Pearl kiegben egy új szövetséges faj jelenik meg, akikkel mindenféle Lordért fizethetünk majd egyfajta mindenszínű dzsoliként, ám cserébe fekete gyöngyöt kapunk. Ez a „piszkos pénz” a játék végén csökkenti a győzelmi pontjainkat, tehát egy új erőforrás-menedzsment lehetőség jelenik meg, amit én örömmel fogadok a játékban. Egy új Lord faj is érkezik, a Smugglerek – csempészek – képében, akik viszont pont a fekete gyöngyök által erősödnek.

Amire viszont szüksége volt a játéknak, hogy a felfedezést egy kicsit megbolondítsák, és erre is kapunk majd egy megoldást. (Ez az a fázis, amikor a szövetségeseket húzogatjuk, s amiből tulajdonképpen az erőforrást nyerjük, és néha nem volt egyensúlyban ez a mechanizmus – részletek majd az említett cikkben). Tehát, itt felbukkanhatnak most már hajóroncsok is, amelyek kifosztásával sok mindenre szert tehetünk, de ugyanakkor nagy kockázatot is vállalunk, hogy valami balul sül el.

Mit tartalmaz majd a doboz?

  • 2 új Lordot frakciónként (összesen 10)
  • 8 csempész Lordot
  • 1 új szövetséges típust
  • 20 hajóroncs és hozzá 4 új helyszín
  • 4 további helyszín, ami további kombókat hoz a játékba

Így összességében azt hiszem a játék ezzel csak még jobb lesz, legalább is a hajóroncsokra nagy szükség van, és a további Lordokat is tárt karokkal várjuk, hátha kapunk újabb synergiket. Várós.


Imi: 4. Eldritch Horror - Strange Remnants

EHSR

Tetszik az Eldritch Horrorban, hogy úgy bővíthető modulárisan az új kiegészítőkkel, hogy közben nem feltétlenül kell kivenni más kiegészítők kártyáit a játékból. Ha például, Ithaqua ellen küzdünk, nem kell kipakolnom a kondíció pakliból Forsaken Lore adta méreg kártyákat, mert valószínűleg úgy is ritkán fog előkerülni. Persze ez még nem ok arra, hogy megvegyem az év 3. negyedévében érkező Strange Remnants kiegészítőt. Az már inkább, hogy nagyon szeretem az Eldritch Horror világ körüli kalandjait, hogy a különböző mérhetetlen vének, a térkép más-más területeire, és a világ különböző aspektusaira koncentrálnak.

A Strange Remnants - ahogy azt a címe is sejteti - a Föld titokzatos romjaira koncentrál majd. A jó hír, hogy az ősi civilizációk hagyatékát vizsgálva, most kivételesen nem egy brutális, dimenzión túli, ősi istenség ellen kell harcolnunk, hanem magával univerzummal. Na jó, ez talán mégsem jó hír. Ősi jóslatok szólnak ugyanis arról, hogy egy napon a Föld, a Hold és a Nap együtt áll majd az univerzum középpontjával, és akkor lesz majd nekünk jaj. Nyomozóink feladata, hogy a közelgő véget megelőzzék. Ismét. Ehhez pedig fel kell keresniük többek közt a Chichen Itza-t, a kínai nagy falat, a Húsvét-szigetek Moai szobrait és a Stonehenge-et is. Az ősi kultúrák és a történelem előtti idők papjai ugyanis nem véletlenül építtették ezeket az épületeket.

A dobozban a Syzgy mellett - így hívják ezt a különös együttállást - 4 új nyomozó, számos állapot-, eszköz- és varázslatkártya, továbbá 86 helyszín- és találkozáslapot kap helyet. Ezek közt találjuk a Titokzatos romok pakliját is, amely majd rejtélyes találkozásainkat narrálják. Nem döntöttem még el, hogy megveszem-e a kiegészítőt, de bennem a szunnyadó Indiana Jones rajongó a kívánságlistájára firkantotta.


4. Gyuri: Mage Knight: Shades of Tezla

A Mage Knighttal amolyan se veled-se nélküled kapcsolatban vagyok: évente egyszer-kétszer rám jön, hogy milyen jó lenne tolni, de aztán kevés kivételtől eltekintve többnyire kiégett aggyal kelek fel az asztal mellől, de annyira, hogy általában az elpakoláshoz is csak másnapra tudom összeszedni az erőmet. Az alapdoboz végjátéka nekem eléggé csalódást keltő volt, ezt rakták rendbe a Lost Legion-nel, de most már maximum három, de inkább csak kétfős játéknak tartom. Ez utóbbiban még van esélyem arra, hogy kövessem mit csinál a másik játékos, és ne gondoljam azt: “jól van, jól van, csináld, nem tudom követni, biztos nem csalsz” . Ráadásul én sem úgy győzőm le az ellenfeleimet, hogy nézem a lapjaimat két percet, aztán kibököm, hogy “Jó’van, megvan”. Ennek ellenére megmagyarázhatatlan módon kötődöm a játékhoz, és hibái ellenére mindig arra jutok, hogy nem akarom eladni. Sőt, az új kieg is megfogott és nem akar elereszteni…

Először is, kapunk egy új karaktert, aki Vihardruida lesz… bármit is jelentsen mindez. Ez olyan rettenetesen nem izgatott fel, ellenben az új ellenfelekkel, kapunk ugyanis két minibosst. Ez újdonság, eddig csak a sima ellenfelek és a szcenárió-végi monstre harcok között lehetett válogatni, most viszont a pálya közepén is találkozhatunk combos ellenfelekkel. A főnökökhöz saját kis slepp fog tartozni, lesz egy elementalista bagázs, meg egy élőhalott banda, mindkettő saját egyedi képességekkel stb.

A legszimpatikusabb újítás az új szcenáriók érkezése, azon belül is az úgynevezett Relic pálya keltette fel az érdeklődésem, mely csupán 1 nappalt és 1 éjszakát ölel fel, azaz fele olyan hosszú, mint a mostani legrövidebb szcenáriók (Blitz). Természetesen felmerül a kérdés, hogy miként lehet rendesen tápolni ilyen “rövid” idő alatt...a válasz pedig az, hogy alapból felszintezve indulnak a hősök, ez pedig még akár új életet is lehelhet a polcomon pihenő dobozba.

Új map tile nem lesz, ami nem is baj, mert már így is rengeteg van, és így talán lesz némi esély hogy ez a kieg is befér az alapdobozba.


Kunó: 3. Descent 2nd edition – Dark Elements.

D2K

Ez a harmadik kooperációs kártyacsomag a Descent 2-höz, s két korábbi csomaggal kapcsolatban csak pozitívan tudok megnyilvánulni. Az ár-érték arányuk kiváló, és a játékélmény pedig minden igényt kielégítő. Éppen ezért dobogós helyre került az idei várólistámon a Dark Elements… bár még a tavalyi, legelső kiegészítőnek sem sikerült minden csínját-bínját kiélvezni néhány játékalkalomból. Azt mondanám, hogy minden D2 tulajdonosnak szinte kötelező vásárlás, ám a Dark Elements-et már csak akkor érdemes beszerezni, ha az ember lánya-fia rendelkezik a Lair of the Wyrm kis kiegészítővel is.

Ugyanis – végre – további szörnyeket irányíthatunk a játékban, ugyanis a Fire Impek és a Hybrid Sentinelek kerülnek a dénzsönbe. Eddig ugye csak az alapdobozos szörnyekkel találkoztunk, ám ha nem rendelkezünk a LotW kieggel, akkor a netről le lehet tölteni a szörnykártyákat, és lehet proxyzni a monsztákat. Nem is igazán szeretném a szót tovább szaporítani a Dark Elements-ről, hiszen a mechanika meglepően jól működik, és a csapat végre együtt gyepálhatja a szörnyeket, nincs szükség Overlordra.

Kedvcsinálónak annyit mondanék csak az első csomagról, hogy az elvárásaim nem voltak túl magasak, de a játékélmény elképesztően jóra sikeredett. Amikor először a kezembe vettem a csomagot, meglepődtem a kártyák kis számán és a gagyinak tűnő mechanizmuson. Ám élőben játszva nincs okunk panaszra: ugyanaz a játékélmény vár, mint a „sima” D2 közben: a karaktereink képességeit maximálisan ki kell aknáznunk, közösen kell megtervezni a köröket, mert a legkisebb hibák is sikertelenséghez vezetnek. Éppen ezért jó sok újrajátszás van a kiegben, ráadásul, ha sok karakterrel rendelkezel, akkor csak a fantáziád szab határt. Mi legutóbb például tematikusan csak ork karakterekkel játszottunk és a hozzájuk tartozó kasztokkal…


3. Imi: Imperial Settlers: Atlanteans

ISAT

Az Imperial Settlers a tavalyi év egyik kellemes meglepetése volt számomra. A játék elődjéhez, a 51st State - New Era - Winter hármashoz is volt korábban szerencsém, de azokat mindig túl kuszának éreztem. Ellenben a Birodalmi Telepesek az áramvonalas motorjával hamar a szívembe lopta magát és az egyre gyakraban bővülő gyűjteményem ellenére is magam mögött tudok már 15 partyt.

A játék eddig 12 különböző nyelven jelent meg, és már jó ideje a BGG Top 100-as listáján tanyázik, így olyan sokan nem lepődhettek meg az új(abb) kiegészítő és az új népcsoport érkezésén. A GenCon-ra ugyanis az atlantisziak titokzatos népével bővül a játék, ami egyben azt is jelenti, hogy most már semmi sem akadályozhat meg minket, hogy akár öten is játszassuk a játékot, hacsak a brutálisra duzzadó holtidőtől való félelem nem.

Aki játszott már néhányszor az alapjátékkal, nyilván tapasztalta, hogy a dobozban található 4 népcsoport, mindegyike másképpen működik. Róma építkezésben erős, a barbárok fosztogatnak, Japán kereskedik, az egyiptomiak pedig mindenféle setét mágiát művelnek a piramisok lábánál. Ehhez jönnek most a fejlődésük csúcsán lévő Atlantisziak, akiknek nem csak civilizációjuk hanyatlik, de a szigetük is süllyed, és a tenger martalékává válik. Kellemetlen. Ezért az atlantisziak a tudományukat akarják kimenteni a szárazföldre az általános épületek irányába, és nem árt ha igyekeznek, mert a frakció specifikus épületeik elsüllyednek a játék végére és egy darab pontot sem fognak érni.

A dobozban egyébként a harminclapos atlantiszi alappaklin kívül helyet kap további 10 atlantiszi lap, amelyek a korábbi Why can’t we be friends? kiegészítő által bevezetett mechanikákkal bővíti az atlantiszi frakciót. Emellett minden korábbi frakció kap 10-10 kártyát, amivel használhatják kicsit az atlantisziak tudását, már ha akarják. Ezen kívül érkeznek még lapok az általános épületpaklihoz és az egyszemélyes variánshoz egyaránt. Mivel a PortalCon-on már sikerült kipróbálnom - és tetszett -, ezért ez nálam biztos vétel lesz.


3. Gyuri: Merchants & Marauders: Sea of Glory

Erről már írtam korábban is és tulajdonképpen nem is változott sokminden azóta: az alapjáték továbbra sincsen meg (ezt hamarosan orvosolni fogom) és emiatt a kiegészítő beszerzése sem elsődleges prioritás...Ez volt az első kalózos gémer társasjáték, amit kipróbáltam, és akkoriban kicsit hosszúnak találtam...viszont meglepetésemre azóta egy kalózos játék sem közelítette meg hangulatban a dolgot, pedig volt egy pár. így aztán mostanában egyre gyakrabban eszembe jut, hogy ez alkalommal nem kéne lemaradni az utánnyomásról…

Mióta utoljára pislantottam a látcsövembe, felkerült egy elég vaskos összefoglaló a BGG-re, amely igen hosszan sorolja fel a különböző modulokat és variánsokat. Már egy gyors scrollozás is árulkodó: itt bizony extrém mennyiségű új kontentet kapunk.

Az eredeti játékban a játékosok amolyan sandbox módon játszhattak, eldönthették, hogy kalózként vagy kereskedőként érvényesülnek a Karib-tengeren. Ez nagyjából behatárolta a mozgásteret, a kereskedők kereskedtek, a kalózok pedig....nos, kalózkodtak. A kieggel azonban amolyan Sheriff of Nottinghamesen megjelennek a csempészáruk, és így a kereskedők is lehetnek kicsit rosszfiúk.

Népszerű modulnak tűnik a különleges helyszínek kiegészítés is, ahol a táblára nyomtatott helyszínek mellé a setup során véletlenszerű helyszínek kerülnek, mint például börtön, bennszülött falu vagy Kalózmenedék.

Érdekesnek látszik még a kincses gálya modul, ami egy nagy hasas aranyat szállító hajót hoz játékba, mely körről körre egyre gazdagabb lesz, ennélfogva egyre inkább megéri megcsáklyázni.

Érthető okokból a készítő ellenállt a nyomásnak, és továbbra is csak négy játékossal játszható a játék, hiszen még nagyobb lenne az amúgy sem kicsi holtidő. Azt állítják, a számos új modul ellenére a játékidő nem nő jelentősen, ellenben a setuppal, mely érzékelhetően hosszabb lehet a használt modulok számától.

comments powered by Disqus