Arcadia Quest

1 Bevezető

A szó, amivel a leginkább jellemezném az Arcadia Questet, az az "elusive". Sajnálatos módon a kickstartert valahogy kihagytam, ami a CoolMiniOrNot üzletpolitikáját tekintve drámai baklövésnek tekinthető. Ezt alátámasztandó érdemes szemügyre venni az ebayen található árakat, elképesztő összegeket kérnek az exkluzív cuccokért...

Hogy ez így jó-e vagy sem arról sokat lehetne beszélni (mondjuk a CMON-nak tuti nagyon jó). Én speciel hálás vagyok a cégnek, hogy az extrém üzleti modelljükkel szinte már a kezdet kezdetén megtörik a "minden DOLOGNAK meg kell lennie" kényszeres érzést, mivel tudható, hogy erre úgysincs semmi esély: a kickstarter exkluzív dolgokat még csak-csak össze lehet vakarni, de pl. a Tom Vasel promófigurát, meg a külön kapható hero packokat már jóval nehezebb és jóval drágább beszerezni. Szóval szerintem sokkal jobb ez így, mint amikor a DOLGOK elérhető közelségben vannak: így kevésbé fáj a szívem.

Lényeg a lényeg, a kickstartert bebuktam, ezért aztán úgy döntöttem Essenben szerzem be a cuccit. Vili tanúsíthatja, hogy minden egyes retailer standhoz odamentem és erős magyar akcentussal feltettem ugyanazt a kérdést: "Do you have Arcadia Quest?". A legtöbbnek persze volt, csak hát németül, mivel ott MINDENT kiadnak a plebsnek. Egy idő után már a polcon lévő doboz aljáról le tudtam olvasni, hogy "Der grausame Graf Zahn hat Arcadia unter seine Kontrolle gebracht" úgyhogy már kérdeznem sem kellett a dolgot. Nincs happy end, Essenből "üres" kézzel távoztam (ez így talán picit sarkítás...és most szándékosan nem hozom szóba Lipták György és Pál Márton Molnár előre megfontolt szándékkal, bűnszövetkezetben elkövetett nagyértékű csalását az Imperial Assaulttal...). Végül egy bizonyos K..ári Zsolt hathatós közreműködésével jutottam a loothoz, akit mostantól csak Tudjukkiként fogok emlegetni a blogon.

2 Téma

A mai MMO-k terminológiáját alapul véve az AQ PvPvE játékként lett megreklámozva, ami azt jelenti, hogy a játékosoknak egymás és a környezet ellen is harcolniuk kell.

A környezet ebben az esetben Arcadia városának utcáit jelentik, melyet elözönlöttek a gonosz Lord Fang minionjai. A játékosok egy-egy klánvezért testesítenek meg, akik a klán harcosait - számszerint hármat - küldenek be a veszedelmekkel teli sikátorokba, hogy csapata a többi klán ellenében előnyre tegyen szert a kampány megnyeréséért vívott versenyfutásban.

Akció

Az egyszerű háttér rendkívül erős látványvilággal van megfejelve. Már a dobozról világossá válik a japóniai beütés a grafikában, de szerencsére közel sincs annyira komolyra véve a chibi vonal, mint pl. a Tragedy Looperben (Aminél amúgy a mai napig nem értem ezt a design failt...). Ehelyett inkább a gyerekbarát-rajzfilmes irány lett erős. Ez tipikusan az stílus, ami senkit nem hagy hidegen: sokan utálják és sokan szeretik, viszont nagyon kevesen közömbösek iránta.

Én a szeretem csoportot erősítem, nekem rettenetesen bejön ez a fajta kinézet: egyrészről a minik még a szokottnál is jobban üvöltik, hogy "fessél ki, de mint az asztali áldás, vagy különben baj lesz!!!", másrészről a kinézet azonnal megfogja a gyerekek figyelmét is, ami sosem hátrány egy olyen családban, ahol a nyulat Yoda mesternek hívják és Darth Vader az alvótársa a nagyobbik fiúnak (gyámügy remélem nem olvassa a blogot...ha igen, hozzatok bablevest a sittre).

3 Játékmenet

3.1 Kezdetek

Az alapdobozban megtalálható kampány során a fő cél - mekkora meglepetés - Lord Fang legyőzése, ehhez hat pályán kell keresztülverekednünk magunkat, ez pedig szó szerint értendő, nagy diplomáciai kerekasztalok nincsenek.

A játékosok elsőként csapatot verbuválnak, ahol kiválasztják a három hőst, akik az egész kampány során harcolni fognak a klánjáért. Ez a rész kicsit csalóka, ugyanis nagyon fontos, hogy a hősök egészséges összhangban legyenek: a szabályok minimális ismeretében javaslom a 7 Wonders-szerű húzok-választok-maradékot továbbadom opcionális szabályt alkalmazni, mivel a hősök erőssége tényleg eltérő... A kiválasztás után minden játékos kap öt darab (mindenki számára azonos) kezdőtárgyat, amit tetszőleges módon oszthat el a hősei között.

Player board Minden játékos egy hasonló táblával kezd, ahol a hősök különbözőek, de a tárgyak azonosak.

Az események a felszínen történnek, de ennek ellenére ízig-vérig dungeon crawlerről van szó. Arcadia utcáit 3x3-as nagyméretű lapok alkotják, ezekből kell összekirakózni a térképeket, nagyon hasonlóan a Zombicidehoz. A setup meglehetősen gyors, sitty-sutty neki lehet állni a hentelésnek.

Tile A térképlapok szépen illusztráltak és könnyedén áttekinthetőek.

3.2 Mi történik a térképen

A játékosok köre faék egyszerűségű: az egyik lehetőség, hogy pihenteted a klánodat, amikor senki nem csinál semmit a térképen, viszont a halott hőseid felélednek, az elhasznált tárgyaid pedig újra működőképessé válnak. Ha nem így teszel, akkor az egyik hősödet aktiválhatod, ami annyit tesz, hogy mozoghatsz és támadhatsz, ami egy támadó és egy védő dobást jelent.

Bármily hihetetlen, a szörnyeknek még ennél is egyszerűbb a körük: ők maguktól semmit nem csinálnak, csak ácsorognak...viszont ha valaki elsétál mellettük, akkor azért odacsapnak, ahogy értelemszerűen akkor is, amikor valaki rájuk támad. Ez utóbbi esetben az egyik rivális játékos akár mozgathatja a figurát is, érdekes taktikai lehetőségeket teremtve ezzel.

Térkép Itt már javában áll a bál, de a hősök talpán lévő jelölőkkel hamar át lehet látni, ki milyen helyzetben van.

Az alapok tehát nagyon egyszerűek...és az alapokon kívül nincs is sokminden ami túlzottan megbonyolítaná az élményt: vannak nyithat-csukható ajtók; portálok, amelyeken át lehet ugrani a térkép egyik részéből a másikba és vannak a térképről felvehető tárgyak. Ezek azonban nagyon egyszerű dolgok, a szörnyek mellőli ellépésen kívül nem sok dolog igényel aktív figyelmet.

Szokatlan, de a játékhoz remekül passzoló egyszerűsítés, hogy a távolsági fegyvereket nem korlátozza hatótávolság. A kockán kidobott kardocska a közelharci sebzést jelenti, míg a nyilacska a távolsági sebzést, viszont ez utóbbihoz érvényes lővonalra van szükség. Emellett az egyensúly jegyében minden kockán kevesebb nyilacska van, mint kardocska.

Monster Ez az ellenfél hatodik szintű, ahogy az legalul apró betűvel van jelölve, nyolc élete van és öt kockával támad (Igen. Az sok.)

A másik érdekes és ügyes újítás a legtöbb dungeon crawlerhez képest, hogy a térképen lévő négyzetekben kettő figura helyezkedhet el egyszerre a szokásos egy helyett és van jónéhány ezt megtámogató szabály: pl. ha egy mezőn van egy ellenfél és egy saját hős, akkor a másik hősöd átmozoghat ezen a négyzeten (viszont meg nem állhat benne!). Ezzel szemben ha mindkét figura ellenséges, akkor nem lehet átlépni az adott mezőn. Az egész szisztéma üdítő és jól illik a kisebb méretű pályákhoz.

Célok Baloldalt látható a pályára jellemző két PvE cél, míg tölük jobbra a PvP feladatok.

Célok: Minden pályán van 1-2 PvE cél, és annyi PvP, ahány játékos játszik. Az előbbiek pályáról pályára változnak és olyan klasszikus fantasy feladatok vannak köztük, hogy győzd le az ork kapitányt, zárd be a kaput a horda előtt, a területről mentsél ki postasólymokat stb. Ezzel szemben a PvP célok mindig ugyanazok és jóval egyszerűbbek: szerezz legalább egy killt egy rivális játékos ellen. Minden pálya akkor ér véget, amikor az egyik játékos teljesít három célt, melyből legalább egynek PvE-nek kell lennie.

3.3 A kampány

Mint minden fantasy témájú játékban, az igazi csali a horgon a folyamatos tápolódás érzése: ez az a kis kukac, amire a hozzám hasonló ameri halacskák ráharapnak, és utána tehetetlenül ficánkolnak a szánkat átszúrt varázskardon horgon, amíg be nem dobnak az iszákba a többiek mellé (De hé! Ott legalább hasonlóan gondolkodó halacskákkal ülök egy csapdában - mikor jön a kieg??)

Szóval a Zombicideból nekem a folyamatos fejlődés eléggé hiányzott, különösképpen, hogy a játékosok kaptak tapasztalatot, de a következő pályán az egész kezdődött előről. Ez elég lankasztó. Na, itt nem így mennek a dolgok: a kampány mind a hat pályájához tartozik egy külön tárgypakli, amiből az adott pálya befejeztével lehet vásárolni a játék folyamán összeharácsolt fityingjeinkből.

Loot Ilyen tárgyakkal lehet tápolni a hősöket. Legalul itt is a kincs szintje és száma látható, hogy a kampányülések között könnyen fel lehessen jegyezni az állást.

Itt érdemes megemlíteni, hogy a pályán elért egyéni győzelem valójában egy elég nagy illúzió: lehet némi kihatása a következő pályára, de ami igazán meghatározza a jövőbeni sikerünket, az az összegyűjtött pénzmennyiség. A pénzgyűjtéshez pedig nem kell nyerni: lényegében minden szörny és ellenséges hős megöléséért, valamint a teljesített feladatokért is jár jutalom. Az első parti során én nyolc aranyat gyűjtöttem, míg a győztes tizennégyet, ez pedig nagyon nagy különbségnek bizonyult: a következő megmérettetésnek a gazdagabb láthatóan sokkal táposabban fut neki.

A pénz mellett minden pályán lehet valamilyen címet szerezni (pl. "Sólymok megmentője"). Ennek egy - és csak egy - konkrét másik pályán veheti hasznát a tulajdonosa, de ha figyelembe vesszük, hogy a győztes privilégiuma a következő pálya kiválasztása is, adott körülmények között ez nagyon hasznos is lehet.

A pályán elszenvedett elhalálozásért kemény árat fizethetünk a következő pályán: minden egyes botlásért húzunk egyet a Halálpakliból (ez de menőn hangzik...mondjuk is ki mégegyszer: halálpakli...halálpakli), ami a követekző küldetés idejére fájdalmas negatívumokat eredményezhet: nem használhatod a hős különleges képességét, elvesztesz egy helyet az inventoryból és egyéb finomságok...

Egy egész kampány lejátszására kilenc órát ír a szabálykönyv és ez az első tapasztalatok alapján valószínűleg közel is jár a valósághoz, azaz egy bevállalósabb pizzarendelős-kockulós napon akár az egész kampányt le lehet tolni. Ha erre nem ad engedélyt a vezénylő tábornok életünk párja, úgy nagyon könnyedén fel lehet jegyezni a kampány állását a mellékelt jegyzetfüzetbe, ami - a Descent hasonló papírosával ellentétben - tökéletesen jól használható.

Komponensek

Előre érdemes leszögezni, hogy rettenetsen drága játékról van szó. A készítők korábbi játékához, a Zombiecidehoz hasonló az árfekvés, a dobozméret és nagyjából a beltartalom is (itt a minik számára és minőségére, valamint a térkép hasonlóságára gondolok).

Painted mini

Már jóelőre elárultam magam: az egész cucc nagyon tetszik. Imádom ezeket a bobblehead miniket, a grafika nekem rettenetesen bejön, az egész dizájn félig komolytalanra van véve. Erre jó példa a tárgyak és a szörnyek elnevezése: az egyik megvásárolható csizmát úgy hívják, hogy Das Boot, míg az egyik Troll főgonosz a Schmetterling (Pillangó) névre hallgat...

Apró kellemetlenség, hogy több mini eldeformálódva érkezett, ezt még elfogadhatónak ítéltem. Nagyobb gond volt, hogy az amúgy jóminőségű inzertben a már helyrepofozott figurák újra eldeformálódtak...így nehéz szívvel de kivágtam a dobozokat és csak a műanyag belsőt tartottam meg.

A dobozban találhatóak mindenféle színes kis talpak, amiket rá lehet pattintani a hősökre, hogy jól meg leheessen különböztetni őket. Ez jó ötlet, mivel elég nagy káosz tud lenni a térképen, de elég nehéz rárakni a figurákra. Emiatt előre rettegek, hogy a festett és kész alappal rendelkező minikre mekkora károkozás kíséretében lehet majd felrakni őket.

Az élmény

Lássuk csak, mivel akadtunk össze...

  • Belátható hosszúság? YEPP
  • Casual játékrendszer? YEPP
  • Dungeon crawling? YEPP
  • Egymás baráti ütlegelése? YEPP
  • Kiváló komponensek? YEPP
  • Nagyszerű ár-érték arány? NOPE
  • Szeretnivaló üzleti modell? NOPE
  • Tápolódás szívmelengető érzése? YEPP
  • Újrajátszhatóság? NOPE

Az Arcadia Quest egy egészen egyedi játék, mely a barátságos és könnyed fantasy táphent kategóriában próbál újat mutatni. Mivel a dungeon crawlingról elsősorban a komolyabb és időigényesek versenyzők (Imperial Assault, Shadows of Brimstone) jutnak eszünkbe, az AQ véleményem szerint teljes sikerrel jár: nem akar a fenti nehézsúlyú játékosokkal versenyezni, hanem inkább azokat célozza meg, akiknek ebben az esetben a kevesebb több. A szabályrendszer nagyon egyszerű, de az igazán fontos fantasy elemek (tápolódás, kampány) kivétel nélkül megvannak. Nem szabad figyelmen kívül hagyni egymás mészárlásának a lehetőségét, mely nem toldásfoldásként került be, hanem szerves és igen szórakoztató része a játéknak...ráadásul anélkül, hogy az orrbavert játékos reménytelen hátrányba kerülne.

Tudjukkinek szolgálati közlemény: Beyond the Grave mikorra várható? Kérek egyet!

A gyenge pontot az ár környékén érzem: az AQ 25k körül van kedvezményekkel. Az alapdobozt láthatóan maximum két kampányra tervezték, mivel egy kampány hat pályából áll, a kampányfüzet pedig összesen tizenegy küldetést tartalmaz (az utolsó mindig ugyanaz). Ez tehát cirka 20 óra játékidő. Természetesen más hősökkel más felállásban ugyanaz a pálya is másként fog alakulni, tehát lehet még betenni órákat, de ez már ízlés kérdése, ki vállalja ezt be. Tudják ezt CMON-nál is, mivel már az első kickstarter is egy plusz dobozt tartalmaz.

A CMON üzleti modelljéről már esett szó: a KS exkluzív cuccok utólag nem megvásárolhatóak, ezért ezek már most aranyárban mennek ebayen: szerencsére maguk a hősök letölthetőek (le is szedtem és felraktam őket ide) és használhatóak proxy figura segítségével. Játékélményt tehát nem veszítünk, de akit nagyon idegesít, ha nincs meg minden, az inkább most rögtön csukja be a browsert és igyon egy szárcsagyökér teát, mivel ha mostanra nincs meg minden, akkor már nem is lesz meg soha...

Kategória: Fantasy, Dungeon Crawler

Játékosszám: 1-4

Korosztály: 12+

Nyelvfüggőség: Erősen nyelvfüggő

Rövid értékelés: Az Arcadia Quest egy fantasztikusan könnyed és gyorsan tanulható mészárszék lenyűgözően eredeti látványvilággal és áramvonalasított játékmenettel. Egyszerre kooperatív és versenyjáték, ahol a végeredmény több, mint a részek összege. Ha nem számít a pénz, akkor nincs min gondolkodni...sajnos azonban többnyire számít, és a magyar pénztárcához mérten rettenetsen drág játékról van szó, pláne ha figyelembe vesszük, hogy átlagosan hány órát fog beletenni egy játékos. A kockadobások szerepe jelentős: eurójátékosok messzire kerüljék el, de szerintem ők már amúgysem járnak erre a blogra, pedig lesz majd olyanról is riport egyszer, becsü.

Ítélet: 9/10.


Tom különvéleménye: Dungeon crawler amiben nincs dungeon? És közben jól hátbaszúrod a másikat? Végre! Örülök, hogy nem egy X-edik keressük meg együtt a kincset féle játék készült, bár a kooperatív jelzőt próbálták beleszuszakolni a mechanikába, szerintem csak az eladások növelése miatt találtak ki "közös" célokat. Egyébként egy nagyon light versenyfutás az egész, miközben öljük egymást és a szörnyeket, tele fantasy klisékkel, de valamennyit dob rajta a furcsa grafika. Egy játékból nem derült ki mennyire változatosak a küldetések (a fix "ölj meg legalább két másik hőst"-ön kívül), a fejlődés része tetszik, szóval szívesen folytatnám. A negatívumok közül a legfőbb az ára, második helyen említeném az apró szabályokat (guard stb.), amiket rendre be lehet nézni, és végül, hogy nem tudom elképzelni négynél kevesebb fővel, vagy arra valami nagyon jó balance-t kellett kitalálniuk. A végére még annyi pozitívum, hogy nagyon gyorsan folyik a játék, pörgős minden kör, nagy tervezést nem igényel. A komolytalanságot a figurák kinézete is erősíti, hogy ne legyen akkora sértődés, amikor a pálya másik végéből lőnek hátba.


Bala különvéleménye: Eddig a kampányból 4 küldetést játszottunk le, és mindenképpen pozitív élmény volt a játék. Ez alatt azt értsd, amikor csak azért hagyod abba, mert éjjel 2 óra van, és holnap reggel keltenek a gyerekek, de még játszanál; ez a benyomás, amit át tudok adni tömören. Ami pozitívumot mindenképpen kiemelnék – ha esetleg a játék PvP része kényelmetlenül érintene valakit – hogy roppant furmányosan oldották meg: azaz elég csak egyszer „megölnöd” az ellenfél egyik figuráját, mert ezzel megszerzed a PvP küldetést, és ezek után többen nem éri meg erőforrást raknod abba, hogy kiírtsd a másikat. Ezzel nem jutsz előrébb – sőt. Éppen ezért – mivel nem direkt egymás ellen kell játszanod - izgalmas és kombinálásra lehetőséget adó játékélményt nyújt az Arcadia Quest. Azoknak is ajánlom, akik nem annyira kedvelik az egymás elleni játékot. Volt még egy dolog, amitől nagyon féltem, hogy mennyire lesz kiegyensúlyozott a játék a nyertes-nemnyertes játékosok között, és itt szintén kellemes tapasztalás ért: tulajdonképpen mindegy, hogy te nyered-e a küldetést, mert sokféle módon juthatsz aranyhoz. Tehát egy élmény a játék, és ismerve a kiadó CMoN-ot, biztosan jönnek még majd a küldetések.

Negatívum – a nem túl magyar pénztárcabarát áron kívül – az induló karakterek esetleg kiegyensúlyozatlansága és a száma – rakhattak volna még 3-6 darabot a dobozba, plusz van pár nagyon erős karakter, akikkel végig lehet szólózni a pályákat. Illetve van pár kérdéses terület számomra, amit izgalmas házi szabályokkal tovább lehetne balanszolni – például engem zavart, hogy egy varázslót is simán felszerelhetek hatalmas kardokkal és pajzsokkal. Hiányoznak a „kasztok”, valamint a józan észt megkövetelő megkötések a felszerelés viseléskor. Ha megengedheted magadnak, esetleg gyűjtő vagy, szereted a fantasy-t, akkor ennek mindenképpen a polcon van a helye, mert csodás darab, egyedi megoldásokkal, szép figurákkal. Ha euro fan vagy, de azért egy kis kockadobás még belefér, meg a dizájn is számít, akkor sem fogsz csalódni.

comments powered by Disqus