First Martians interjú

Az olvasók többsége valószínűleg tudja, hogy a Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island a kedvenc játékom. (Ha mégsem tudjátok, akkor most ideje megjegyezni! :) ) 2012 novembere óta a No. 1 társasom, és azóta sem untam rá. A társashíreket olvasók pedig nyilván azt is tudják, hogy Ignacy Trzewiczek, a Robinson atyja marsi környezetbe bújtatja a kedvencem motorját. A fő különbség, hogy az új game elengedhetetlen része lesz egy applikáció.

Elképzelhetitek, hogy hogyan éreztem magam, amikor először megláttam a First Martians: Adventure on the Red Planet teaser-ét. Egyrészt azonnal tudtam, hogy az év legjobban várt társasa lesz számomra, másrészt rögtön felkiáltott a bensőm: "Ne már Ignacy! Nincs szüksége a kedvenc játékomnak konkurenciára!" Úgy néz ki, legalább a következő a Portal Con-ig várnom kell, hogy kipróbálhassam, de a fejem már most tele van megválaszolásra váró kérdésekkel a First Martians kapcsán. Ezért aztán gondoltam egyet, felhívtam Ignacyt, és megkérdezem tőle néhányat ezek közül. A Portal vezetője volt olyan rendes, és nem küldött a fenébe, így most lehetőségem van megosztani a kérdéseket és a válaszokat is veletek.

Az alábbi kérdezz-felelek a Kalóz-Rádióban megjelent angol interjú magyar - nem szó szerinti - átirata. Az eredeti hanganyagot a podcastok közt találjátok

Imi: Azok, akik követik a Portal Games-t tudják, hogyan “működsz”: Te a saját játékaid és ötleteid "reanimátora" vagy, aki újra és újra tökéletesíteni akarja a játékait. Szóval az első kérdésem, arra irányul, hogy mi a motivációd a First Martians mögött? Áramvonalasítani akarod a Robinsont, ahogy azt tetted a 51st State-tel a Birodalmi Telepeseken keresztül? Egy olyan játékot szerettél volna készíteni, ami mobilos alkalmazást használ? Vagy az egésznek azon kalandokhoz van köze, amit a Robinson keretein belül már nem tudtál elmesélni?

Ignacy: Pár hónapja játszottam az XCOM társassal, ami komoly hatással volt rám. Nagyon érdekes ötletnek tűnt, hogy egy számítógép vagy egy telefon segít a játék menedzselésében. Arra gondoltam, hogy ez egy lenyűgöző megoldás arra, hogy mesterséges intelligenciát adjunk egy játékhoz. Rengeteg kooperatív játék küzd azzal, hogy érdekes feladatokat és küldetéseket állítson a játékosok elé, miközben az MI-t csak néhány kártyával és tokennel tudják szimulálni. Így viszont - az applikáció adta lehetőség - az ötletek egy teljesen új tárházát nyitja meg, ezért is kerestem az app használatának a lehetőségét...

Amint azt néhányan tudjátok, a Robinson tervezésekor sokkal több esemény- és kalandkártyát készítettem, mint amennyi végül a játék végső változatában helyet kapott. Ezek többsége azért maradt ki, mert túl körülményesek voltak, sok token és egyéb kellett a kezelésükhöz stb. Egy applikáció segítségével, ezeket az érdekes, bonyolultabb ötleteket is meg tudom valósítani, és ezeken keresztül meglephetem és komolyabb kihívás elé állíthatom a játékosokat, ezáltal jobb történeket adhatok, és nagyobb csavarokat tehetek a sztorikba.

Imi: Azt már a korábbi video interjúkból már megtudtuk, hogy a mobilos applikáció fontos eleme az új játéknak, lévén a mesterséges intelligenciának hála összetettebb történeteket adhatsz elő. De milyen érzés játszani az First Martians-t? Mennyire különbözik a Robinsontól? Áramvonalasabbnak érződik?

Ignacy: Azt gondolom a Robinsonhoz nagyon hasonló élményt ad: Két akcióbábud van. Mindkettőt felhasználhatod egyszerre, hogy probléma nélkül hajts végre egy akciót; vagy csak egyet helyezel le, de akkor gurítanod kell. Az események olyan utasításokat adnak, amiket már jól ismerhettek a Robinsonból: Tegyetek kérdőjel tokent a kalandpaklira, újragurítás-jelölőt az építés akcióra stb. Ezek mind olyan elmei a játéknak, amiket ismertek a Robinson Crusoe-ból, de ugyanakkor új csapatod van, új történeteket kell felfedeznetek és van egy tabletetek, vagy okostelefonotok a táblán, ami a parti tapasztalatai alapján újabb és újabb események elé állít. Mindez nagyon jónak tűnik eddig, igaz egyelőre csak zárt csoportokkal próbáltuk a játékot, és a nyitottabb tesztek még hátravannak. Az eredmény ígéretes, az alkalmazás nem zavaró, és elég tematikus is, ahogy egy számítógép figyelmeztet a történésekre, ti pedig betápláljátok a meghozott döntést. Lényegében egy űr-Robinsonról van szó, amelyben az app jelenléte még fokozza is a hangulatot, nemcsak az aláfestő zenével, de ha pl. felfedezés közben találtok egy felfedezés jelölőt, azon csak egy szám van, amit – mint a jó tudósok – betápláltok a gépbe, és az mondja majd meg, hogy mire bukkantatok, és ez a lelet miben segít nektek. Bár még csak a prototípus fázisban tartunk - hiszen a játék csak ősszel fog megjelenni - de hiszem, hogy az alkalmazás nem lesz zavaró, hanem mélyíti a témát, hogy a résztvevők igazi marsi tudósnak érezhessék magukat játék közben. Továbbá bízom abban is, hogy a kétkedőket is sikerül erről meggyőzni az első játszmájuk alatt.

Imi: Apropó kétkedők. Sokaknak gondja akadt a Robinson szabályaival, és azokkal a szituációkkal amelyeket a sok különböző szcenárió okozott. Mit gondolsz, a First Martians esetében megoldja az alkalmazás ezen szabályértelmezési problémákat?

Ignacy: Hogy őszinte legyek, nem hiszem. Nem gondolom, hogy az applikáció egyszerűen tömegtermékké változtatna egy meglehetősen összetett játékot, hiszen az előd, a Robinson is elég összetett társas. Az alkalmazást természetesen sok képességgel felruházzuk, ami segíteni fogja a játékosokat, mint például egy bevezető szcenárió, ami bemutatja a mechanikákat. De ettől ez még egy Ignacy Trzewiczek stílusú, komplex játék lesz, jó 30 oldalas szabálykönyvvel. Mindezek mellett azért bízom benne, hogy az app segítségével talán a bonyodalom egy kis részét le tudjuk venni a résztvevők válláról. Amikor elkezdtem tervezni a First Martians-t, azt hittem az alkalmazás a mikromenedzsment legnagyobb részétől megszabadít majd, de most úgy néz ki, a játék nem sokkal könnyedebb, mint az elődje. Az alkalmazás inkább az események véletlenszerűségét, és azok hátterét számolgatja majd, de maga a játék egy Strongholdhoz, Robinsonhoz hasonló nagy dobozos gamer társas lesz, sok tokennel, kártyával, amiket kezelni kell az apptól függetlenül...

Ha ismered a Robinsont, akkor könnyen belerázódsz majd a First Martisans-be is, mert ugyan azon az elven működik, ha azonban nem játszottál még a Robinsonnal nem feltétlenül lesz egyszerű dolgod az elején az marsi játékkal. Majd kiderül, milyen jól sikerül átadnunk a szabályokat a játékosoknak a tutorial-on keresztül. Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de a First Martians-ra nem mondhatom, hogy kevésbé lesz körülményes, mint a Robinson, még ha ez sokaknak csalódást okoz is.

Imi: Szeretem a tudományos-fantasztikum minden formátumát, legyen szó filmről, könyvről, játékról. Ha azonban a Marsra gondolok, kicsit száraznak érződik a dolog. A Robinsonnak megvan a nagyszerű tulajdonsága, hogy számos különböző történetet tud elmesélni kezdve a kannibáloktól, King Kong-on keresztül egészen dr. Livingstone megmentéséig stb. Ráadásul ezek a kalandok mind nagyon eltérőek. Te maga mondtad korábban, hogy a Robinson társasjáték különböző kalandok kapuja. De hány történetet tudsz elmesélni a Marson? Úgy gondolsz rá, mint "miden sci-fi történet" kapujára, vagy a marsi játék korlátozottabb lesz e téren?

Ignacy: Ahogy már korábban is említettem a játék még prototípus fázisban van. Kész van maga a motor, a szabályok, és a következő hónapok kihívása, hogy ezt megtöltsük a különböző kalandokkal. Talán még túl korai erről beszélni, de alapvetően… ez egy nehéz kérdés. A Robinson Crusoe a legújrajátszhatóbb játékok között van, ha figyelembe vesszük a 6 alapdobozos mellett az online közzétett számtalan szcenáriót is. Ehhez képest a First Martians induláskor 3 kampányból választhatunk, mindegyik kb. 5-5 szcenáriót ölel fel, így kb. 15 küldetést fog tartalmazni. Mindegyik egy kicsit más, másként játszódik, mások a célok, és a történet is fejlődik a kampány közben. Ugyanakkor a Marson csak homok van, nincsenek medvék, aligátorok, kannibálok vagy okkultisták. Semmi sincs ott ezen ponyva elemekből, ezért jogos a felvetés, hogy van-e elég történet a vörös bolygón. Nos, meglátjuk. Ebben a pillanatban az alapkampányok inkább tudományos hangvételűek, a Mars kolonizációjáról szólnak. Nincsenek a bázis felé masírozó zöld marslakók, nincs titkos orosz bázis a bolygó túloldalán. Nincsenek őrült ötletek, de nyilván ha játék sikeres lesz, és az emberek igénylik a nagyobb újrajátszhatóságot, akkor nyithatunk a „hard sci-fi” felől a ponyva irányába, és űrlényeket, hidegháborús szovjet állomást vagy egy „Nevezz Joe-nak” (Poul Anderson novellája) ihletésű horror szcenáriót is fűzhetünk bele. Meglátjuk, hogy alakulnak a dolgok. A Robinson tervezésekor sem gondoltam sem a King Kong, sem a Livingstone kalandra. Azért, - ahogy annak idején is - most is vannak jegyzeteim, ötleteim, amikből egy nap szcenárió lehet, ha az embereknek lesz rá igényük. Igaz, a Robinson Crusoe-t azért nehéz lesz ebben utolérni…

Imi: Szeretem azt is, hogy fizikailag megalkotni egy szcenáriót a Robinsonhoz kifejezetten egyszerű. Ha van egy jó ötleted, nem kell egy tonnányi komponens, elég ha kinyomtatsz egy oldalt. A kreatív közösségnek hála az elmúlt években a Robinson elég nagyra nőtt a fan made kalandokon keresztül. Ehhez képest a First Martians appot használ. Ez egyben azt is jelenti, hogy megszűnik a könnyen készíthető szcenáriók lehetősége?

Ignacy: Azt hiszem, a First Martians még nagyobbra tárja a lehetőségeket ezen a téren. Bár nincs még teljesen kész az alkalmazás, de már most használ tag-eket, amelyek között megtalálható a „fan created” nevű is. Ezért, amikor frissítjük az alkalmazást bármennyi új küldetést beletehetünk, köztük rajongók által készítetteket is. Szóval, ha a BGG közösség létrehoz egy új szcenáriót az esemény kártyákat leírják egy text fájlban; akkor én csak feltöltöm, mellé teszem a „fan created” taget, és ha legközelebb First Martians-t játszotok Magyarországon vagy bárhol a világon, választhattok rajongói küldetéseket is. Így azt gondolom - ha teljesen készen leszünk az appal - akkor a hivatalos szcenáriók mellett a legőrültebb rajongói alkotások is könnyedén megjelenhetnek a játékban.

Imi: Egy bónusz kérdés. Mit gondolsz, a First Martians nyugdíjazza majd a Robinsont vagy inkább kiegészíti azt?

Ignacy: Ez egy jó kérdés, és azt kívánom bárcsak tudnám a választ. Mint kiadó, nem szeretném ha bármelyik játékom megfojtaná a másikat, hiszen mindkettőt el akarom adni. Ebben a pillanatban - a fejlesztés közepén - azt gondolom, hogy a Robinson leginkább a nagyon különböző küldetéseiből profitálhat. Hiszen - például - a King Kong és a Livingstone kalandok nagyon különböznek egymástól vagy épp a “Jenny megmentésétől”. Vagyis a Robinson előnye abból az ihletből származhat, amit a gazdag, 19. századi irodalomból merít. Ezzel szemben a First Martians annyira tudományos és annyira komoly amennyire csak telik tőle. Ezen a szinten biztosan van különbség a két társas közt. Másrészről a marsi játékban ott van a lehetőség, hogy az események és döntéseink következményei átöröklődjenek egyik partiról a másikra és így a történet egy egész kampány alatt bontakozhat ki. Ergo, ha Robinsont játszol, mindig egy más élményt adó, de egylövetű kalandot játszol, míg a First Martianst egy 5 szcenáriós kampányban éled meg. Meglátjuk. Mindkét játéknak meglesznek a rajongói. Nyilván néhány Robinson fan - akár te is - gyűlölni fogja a First Martians-t, és azt mondják, majd, hogy a Robinson Crusoe sokkal jobb. Fel kell készülnöm ezekre a vitákra, csatákra, mert nyilván egymáshoz fogják méricskélni őket a játékosok. Én annyit tehetek, hogy igyekszem jó játékokat kiadni a kezeim közül, épp ezért én is hasonlítgatok. Ezen a hétvégén 4 First Martians partit játszottunk zsinórban, majd rögtön két Robinsont. Aztán a feleségemmel átbeszéltük, hogy mennyire különbözőek az élmények, amiket a két játék nyújt, és utána azonnal leültünk újra a First Martians mellé. Szóval megpróbálok a legjobbra törekedni. Egyébként hadd kérdezzem meg, te hogy állsz az alkalmazás kérdéssel?

Imi: Én nem vagyok “app gyűlölő”. Azt gondolom, hogy a társasjátékok célja, hogy az ember összeüljön a barátaival személyesen, hogy jól érezzék magukat. Ha ebben részt vesz egy telefonos alkalmazás is, ami jobbá teszi az élményt, akkor nincs ellene kifogásom. Köszönöm az Interjút és további jó munkát kívánunk a játékhoz!

comments powered by Disqus