Interjú a Six Making szerzőjével

Akik rendszeresen olvassák az LFG.hu-n az írásaimat, már olvashattak a Mind Fitness Games-ről az esseni beszámolómban, és a Six MaKING c. játékukról, ami számomra 2014-es év egyik legjobb társasa volt, még úgy is, hogy - a rendszeres olvasóim, most kórusban kiálthatják - nem vagyok az absztrakt game-ek híve. Dorsonczky József játéka viszont legalább annyira megfogott, mint a szerző közvetlen személyisége. El is határoztam hát - még decemberben -, hogy készítek vele egy interjút, már csak azért is mert LFG-s írásaim ide vagy oda, a hazai játékosok szinte semmit sem tudnak a Mind Fitness Games mögött álló őszülő hajú, barátságos úriemberről.

Mesélj kicsit magadról? Ki vagy, és mivel foglalkozol, amikor nem társasjátékot fejlesztesz?

49 éves vagyok, végzettségem szerint matematikus, ipari vállalkozó. Székelyudvarhelyen élek, szeretek sportolni és mindig új kihívásokkal szembenézni, így csöppentem bele a társasok világába is.

Egész pontosan, hogy merült fel, hogy belevágj a társasjátékiparba?

Egy pc-magazint lapozgatva botlottam bele az Arimaa-ba. A cikk a játék computer-rezisztens mivoltát taglalta. Elolvastam a szabályzatát, és úgy megfogott, hogy nem tudtam kiverni a fejemből. Egy zseniális agyszülemény, azóta sem találkoztam hozzá mérhetővel. Negyvennyolc óra sem telt el a cikk olvasásától, és már éreztem a késztetést, hogy én is csináljak egyet. Így született meg a Six MaKING. Az is számítógép-rezisztens, azaz csak rendkívül hosszas elméleti elemzéssel lehet olyan algoritmust írni, ami megverhet egy profi játékost..

Six Making Essenben Essenben Dorsonczky Józseffel Six Makingezünk

A válaszodból úgy tűnik, korábban nem igazán társasjátékoztál. Legalább is nem ez adta a kezdőlökést a fejlesztéshez. Vagy tévedek?

Két éve még alig ismertem pár játékot, csak amiket a '70-es és '80-as években játszottam. Bűvös kocka, amerikai 7-es - a Gazdálkodj okosan-t ismertem, de soha nem játszottam -, bridzs, dáma, sakk, meg a nagy kedvenc a "táblé", felénk így nevezik a Backgammon-t.

Változott a helyzet azóta, hogy saját kiadód van? Többet játszol?

Most sem vagyok társasjátékos, még mindig a Backgammon a kedvencem, de már nagyon rég nem "tábléztam". Mikor logikai játékok mellé ülök is le többnyire a megmérettetés miatt teszem, nem a játék kedvéért.

Ha nem is játszol sokat, van időd és kedved mások játékait kipróbálni, most hogy saját kiadód van?

A Mind Fitness Games-t csak a saját ötleteim első kiadójaként használom. Megvannak a piaci szerepek - szerző, fejlesztő, kiadó, kereskedő, sajtó -, átfedések lehetnek, de csak a kontroll véget. Szerzőként nem állhatok neki mások játékait kiadni, terjeszteni, forgalmazni, és főleg véleményezni, minősíteni. Ezek a kiadók, meg a szaksajtó dolga.
Nagyon kevés időm van más játékokra, de van hogy kell játsszam ezeket is. Viszonylag könnyű kétszemélyes logikai játékot csinálni, ám annál nehezebb eredeti ötletet kapni, és sokszor ez csak részben sikerül. Van, mikor hasonlóság merül fel egy másik játékkal, ilyenkor azt is kell játsszad, majd eldöntöd, hogy folytatod, vagy dobod az ötletet.

Mi a legnagyobb kihívás amivel a játékok fejlesztésénél szembe szoktál nézni?

Hogy legyen eredeti, kategóriájában pedig a legjobbak között. Kezdetben megcélzol egy közönséget, majd ahogy haladsz a fejlesztéssel már szeretnéd, hogy minél többen szeressék és játsszák. Nem könnyű más szemével nézni a saját játékod, ezért minden véleményt meg kell hallgass, mindegyiket meg kell rágd és figyelembe kell vedd, mert lehet, ami elsőre ökörségnek tűnik, az fog legtöbbet segíteni.

Ha már szóba került mások véleménye: Mennyi ideig és hány emberrel teszteled a játékaidat mielőtt kilépnél velük a nagyérdemű elé?

Ez változó, de csak pár kiadott játékom van. Az elsőket csak nagyon szűk körben és keveset teszteltem - ilyen volt a Six MaKING is, időm se volt rá -, de mára ez változott, 200-300 játékos és 1000 parti után viszem kiadó elé. Van, mikor nem is az általam kedvelt variánst választom, ilyen lesz az idén is, de ilyen a Six MaKING is. Azt továbbra is 4x4-es táblán játszom, 12-12 koronggal, úgy, hogy feltenni is bármelyik színt lehet. Igazi puzzle-mechanizmus.

Beszéljünk még kicsit a Six MaKING-ről. Nem csak nekem, de W. Eric Martinnak is nagyon tetszett, Essenben pedig remek visszajelzéseket kapott a játék. Hogy lehet, hogy Magyarorszgáon - az LFG-s cikkeimet leszámítva - semmit sem hallottunk róla, sehol sem lehet kapni?

Igen, sokan méltatták Essenben: a szaksajtó, több francia szerző, de nem bírom ki, hogy Kris Burm nevét ne említsem, és azóta is rendseresen kapok leveleket. Magyarországon tudtak a játékról - a társas szövetség is, a szaksajtó is -, valószínű, hogy a puritán megjelenése miatt elkerülte a figyelmüket...

Dorsonczky József és Kris Burm, a GIPS játékok szerzője

A Six MaKING esseni sikere milyen távlatokat nyitott számodra? Sikerült nemzetközi kiadót találni hozzá?

Igen, Sixth néven fog megjelenni a Blue Orange kiadás. Így hamarosan Magyarországon is lehet majd kapni, ráadásul jó kezekben lesz a forgalmazása. A Blue Orange-nak azért is különösen örülök, mert már jóval a vásár előtt én is őket néztem ki. Egy másik jó dolog, ha bekerülsz egy körbe, onnantól sokkal könnyebb a kommunikáció bárkivel. Kicsi a világ, és mindenki mindenkit követ.

Nem érzed úgy, hogy a Six MaKING sikere kicsit háttérbe szorította a többi játékodat? Milyen egyéb játékokat jegyzel szerzőként?

Nem hiszem, hogy hátrébb szorultak, de a következő játékaimra már hatással lesz. Mikor valami jóra sikerül, az a későbbiekre nézve egy mérce, amit tartani akarsz. Ez jó is, meg rossz is... Okozott is két „görcsös” hónapot.
A Six MaKING és Charta Krymenesiae-n kívül van két dámajátékom (Magyar Dáma, Qirkasha), egy területfoglalós sakk-variáns, a Pure Halloween, valamint több minigémem és egy szintén transzformációkra épülő amőbám, ezek kiadatlanok, de az idén ezek közzül három meg fog jelenni.

Érdekleődik a Blue Orange a többi játkod iránt is?

Igen, folyamatosan egyeztetünk, főleg Thierry-vel - ő a nagyszerű Gobblet szerzője -, és a fejlesztőkkel is.

Bruno Cathalaval és Thierry Denouallal, a BO kiadó alapítójával

Úgy tűnik, kifejezetten jó kapcsolatot ápoltok a francia-amerikai Blue Orange-dzsel, de van a játékaidnak valamilyen magyar/magyarországi vonatkozása?

Igen, magyar a szerző! :) Egyébként a Charta Krymenesiae kártyái egy egri nyomdában készültek. És ha már magyarországi kapcsolódásokró esett szó: idén egyik játékom témája a magyar feudális oligarchizmus lesz.

Jobb ha óvatosan bánsz a "magyar" és "oligarcha" szavakkal, pláne egy mondatban. Viccet félretéve: Mivel rukkolsz elő a közeljövőben, mit láthatnak tőled azok, akik eljutnak Essenbe?

Három játékot viszek, mindegyik kétszemélyes, tematizált, logikai játék, kétperces játékszabállyal. Ezek közül kettő táblás játék, a harmadik meg egy 6-lapos kártyajáték. Remélem sokan meglátogattok Essenben, mi ugyanott leszünk (3-A101), és ahogy tavaly - amikor jöttök -, teszek félre mindent, és ülök le játszani.

Ha eljutok idén Essenbe, mindenképp meglátogatlak, addig sok sikert kívánok!

Köszönöm szépen.

comments powered by Disqus