Kingdom Death: Monster - 2. rész

A cikksorozat első részét, melyben a játék mechanikáiról írtam, itt találhatjátok.

5. Komponensek

5.1 Minik

Talán meglepő, hogy nem a kompononsekkel kezdtem, mivel évekig csak a figurák voltak a fórumtémák középpontjában, a játék többi eleméről elenyésző információ állt rendelkezésre. Valójában éppen emiatt írtam elsőként a mechanikákról: el akartam oszlatni a kételyeket, hogy itt csupán egy gyönyörű minikkel megrakott gagyiról van szó, amiket Pali ipari mennyiségben szokott felvásárolni.

Miután ezt tisztáztuk, gyorsan le is szögezném, hogy a komponensek FANTASZTIKUSAK! Elképeszően fantasztikusak… Nem szeretek dobálózni a szuperlatívuszokkal, de ez az igazság. A minigyártás sokat fejlődött az elmúlt öt évben, elég csak összevetni a hősöket a Descent első és második kiadása között: óriási a különbség. A KDM minik azonban egész egyszerűen csak a saját ligájukban játszanak: állítólag a Games Workshop figurái hasonló vagy jobb szintet hoznak, de velük nincs tapasztalatom.

Watcher (lesz még sok mini később a kiegeknél).

Sokan kérdezték már meg tőlem, hogy “mi is vannak ezekkel a minikkel, fel kell öltöztetni a túlélőket, vagy mivan?”. A válasz egyszerre igen és nem: az alapjátékban kapunk négy kezdő túlélőt, hét ellenfelet valamint még hét darab armor kitet. Ezekből összesen további huszonnyolc túlélőt rakhatunk össze, akik logikailag ugye az ugyanazok a túlélők, csak más felszerelésben. Ezeken az armor kiteken a fegyver- és páncélválaszték szélesebb, mint amire egy-egy minihez szükség van, így a játék boldog tulajdonosai a nekik leginkább szimpatikus pajzsot, maszkot stb. ragaszthatják a figurákra. Persze mindig vannak nálunk is elvetemültebb emberek: ez most azokat jelenti, akik nem akarják magukat a ragasztgatással korlátok közé szorítani, ezért fél milliméteres mágneseket fúrnak a minikbe és a fegyverekbe is, hogy tetszés szerint cserélgethessék a felszerelést...Ezek az életben is huszas insanity-vel tolják szerintem.

Armor Kit lapraszerelve

A lapraszerelt alkatrészeken is látható az extrém minőség, lényegében egyetlen egyszer sem kellett faragnom az illesztéseken, minden végtag és fegyver tökéletesen passzol a számára kialakított résbe. Negatívumként muszáj megemlíteni viszont, hogy semmiféle összeszerelési útmutató nincs a figurákhoz, és néha ez elég kellemetlen: a Phoenix esetében körülbelül 30 darab körömpiszoknyi kezecskét kell a szárnyra felragasztani, itt pedig még internetes segítséggel sem triviális, hogy mit hova kell tenni.

5.2 Insert

Az insertről kivételesen nem fogok áradozni, leginkább a "teljesen rendben van" minősítést érdemelte ki: a kártyák rendesen beférnek bugyizva, maradt még hely is néhány kiegészítőnek, bár van egy olyan sejtésem, hogy nem az összesnek. Sajnos a miniknek nincsen hely: az insert bevallottan úgy van kialakítva, hogy a figurák külön dobozban lesznek tárolva, pedig igazábol a főnixen kívül minden más beférne.

Itt kell megemlítenem a számomra legszembetűnőbb problémát: a paklikhoz nagyon jó szeparátorok járnak, melyek kb 1 centiméterrel magasabbak a lapoknál (értelemszerűen). Az inzert viszont semmivel sem magasabbb a kártyáknál. Emiatt aztán a táblát egyszerűen nem lehet ügyeskedés nélkül rárakni az inzertre, mert azonnal megtöri a szeparátorlapokat. Ez sajnos elég béna, valószínűsítem, hogy a szeparatorok utólag kerültek be extraként, és már késő volt mindent újratervezni. A dolog azért megoldható: én a minik dobozát vagdostam addig ollóval, amíg szépen rá tudom rakni a betétre úgy, hogy a szeparátoroknak sem lesz baja és utána magára a dobozra rakom a táblát. Ettől függetlenül a többi komponens minőségét látva ez kicsit szerencsétlenre sikerült.

5.3 Egyéb komponensek

Kezdem cikinek érezni, hogy folyamatosan felsőfokban írok, de a szabálykönyv is egészen elképesztő: 223 oldal merevgerinces (vagy hogy mondják...) telis-tele fantasztikus festményekkel, ahol olykor még egy-egy szabályhoz is szépen rajzolt illusztráció társul. A prológus és a szabályok ismertetése mintegy 70 oldalt ölel fel, a könyv fennmaradó része az story eventek-et tartalmazza. Ez utóbbiakhoz mindig társul egy teljes oldalas festmény is, melyek a projekten dolgozó három művész valamelyikének a munkája. Eleinte furcsállottam, hogy teljesen különböző stílusú képek kerültek be a könyvbe, de aztán megbarátkoztam velük, mivel mindegyik borzongató a maga módján.

Az eddig felsoroltakon kívül ezernél is több különböző méretű kártyát kapunk. Tudom mit gondoltok: egy olyan játék, amihez ezer kártya kell biztos, hogy valamilyen hiányosságot kompenzál ezzel a számmal. Én is ugyanezt gondoltam. Erre az aggályra most szándékosan nem reagálok, erre ott lesz a teljes harmadik rész. Ami most ide tartozik, hogy a kártyák önmagukban is szemet gyönyörködtetőek. A rajzok nem hivalkodóak, már-már minimalisták és a mai átlaghoz képest a kártyák kis részét foglalják csupán el.

A játék a bugyizók legrettenetesebb rémálma: A lapok száma (és az ebből fakadó költség) magától értetődő probléma, de itt nem érnek véget a megpróbáltatások. A 250+ gear kártyára és a nagyméretű lapokra (settlement event, settlement location) speciális védők kellenek, melyeket (természetesen) nem lehet egy helyről megrendelni. Ettől függetlenül a kártyavédőzés elengedhetetlen, mivel a lapok gyönyörűek, még ujjlenyomatot sem szívesen látnék rajtuk, ráadásul jó részüket sokat keverjük.

6. Kiegészítők

A sikeres pénzgyűjtésnek köszönhetően az alapjáték mellett számos kiegészítő is elérhetővé vált a kampány során: ezeknek nagy része jövő év elején fut be a támogatókhoz. Sokan panaszkodtak, hogy milyen már az, hogy éveket késik a játék, a kiegészítőket közben meg az alapjátékkal egy időben érkeznek. Ebben természetesen van igazság, nehéz a várakozás, mikor az ember nagyon akar valamit. Szerencsére a kérdés kezd akadémikussá válni, mivel az alapjáték már elérhető, így mostanra csak az előnyök maradnak meg: valószínűleg jó hatással van a minőségre, hogy nem utólag csapják a játékhoz az extrákat, hanem mindent együtt tesztelnek.

A könnyebb érthetőség kedvéért önkényesen három különböző kategóriába soroltam a kiegészítőket.

  • Vannak az úgynevezett quarry szörnyek, akiket a kampány során viszonylag szabadon vadászhatnak a játékosok, hogy anyagokat nyerjenek ki belőlük. Az alapjátékban három ilyen ellenfél található: a White Lion, a Screaming Antelope és a Phoenix.

  • A nemesis szörnyetegek a kampány előrehaladtával előre megadott években bukkannak fel és általában különlegesen nehéz kihívást jelentenek, hátrányuk viszont, hogy a velük való találkozások számát egyértelműen bekorlátozza a kampány. Közös jellemzőjük, hogy míg a játékosok a quarry ellenfelekre vadásznak, addig a nemesis szörnyek esetében a helyzet épp fordított: itt a túlélők válnak prédává. Az alapjátékban négy nemesis ellenfél van, a Butcher, a The Hand, a King's Man és a Watcher.

  • A harmadik, "speciális" kategóriába pedig a fentiektől eltérő illetve nehezen bekategorizálható kiegeket sorolom (ezek a legizgibbek:)).

Minden kiegészítőhöz jár majd saját szabályfüzet az adott lényhez kapcsolódó eseményekkel. Ez utóbbiak pontos száma jelenleg még ismeretlen, de én úgy saccolom a szabályfüzetek nagyobb részét fogják kitenni.

6.1. Lantern Festival (Special)

A Lantern Festival a jelenleg "legfelkapottabb" kieg: az alapjáték a ugye a 25. évben ér véget, viszont ezzel a dobozzal egészen a 40. évig folytatható a kampány. Ezzel együtt járnak a még keményebb ellenfelek (Scribe és King) és a történethez köthető események is. Ez utóbbi pontos mennyiségéről nincs hír, de a készítő saját bevallása szerint is ez egyike a legnagyobb kiegészítőknek, tehát lehet reménykedni. Kapunk két új settlement locationt, melyekkel bővíthetjük a településünket, és megerősítették azt is, hogy a hosszabb kampányhoz társulni fognak újabb innovation lapok is.

Mivel ez a tartalom csak az eredeti kampány befejeztével válik elérhetővé, ezért a legvadabb csapatok kivételével nem igazán nevezhető sürgősnek a beszerzése: az átlagos játékosoknak hónapokig is el fog tartani, míg eljutnak a 26. évig. Ha azonban ez sikerül, akkor nagy haszna lesz a Lantern Festival-nak, mivel a kapott plusz 15 év remek lehetőség lesz más kiegészítők együttes felhasználására: változatosabb quarry és nemesis ellenfelekkel kerülhetünk szembe, melyeket rendesen kiaknázhatunk, ahelyett, hogy éppen csak belekapnánk.

A nehezen elérhető plusz tartalom ugyanakkor frusztrálóvá is válhat: ha a 25. évben a csapatnak nem sikerül legyőzni a Watchert (egyes hírek szerint ilyesmi bizony előfordul), akkor masszív akaraterőt igényel majd, hogy a parti újra nekifusson az alapkampánynak. Nagy lesz a kísértés, hogy kicsit meghekkeljék az utolsó csatát, elvégre már ott van karnyújtásnyira a szép, fényes kieg...csak egy picit kell csalni.

The Scribe

6.2. Sunstalker (Special)

A Lantern Festivallal ellentétben a Sunstalker egy teljesen új alternatív kampányt ad a játékosoknak, ahol a falu lakói egy évszázadokig szendergő szörnyeteget, a Sunstalkert imádják istenükként. A kiegészítő három új settlement locationt tartalmaz, melyek közül az egyik a kezdőépületet cseréli le, a Sunstalker pedig új vadászható szörny lesz az évek során, majd egyben főellenfél is a történet végén.

Természetesen nem csak a kampány eleje és vége változik: az egyik - meg nem erősített - pletyka a kieggel kapcsolatban, hogy teljesen másféleképpen zajlik majd az utódok nemzése, mivel a törzs fő célja a Sunstalkernek leginkább tetsző utód "kinemesítése". A flavor text szerint a születő gyermekek köldökzsinórját a szörnyeteg köré tekerik, hogy a gyermek ezáltal különleges képességekhez jusson.

A kiegészítőhöz jár egy új armor kit, melyet a levadászott Sunstalkerből készíthetünk: a szokott módon négy minihez elegendő műanyagot kapunk.

Sunstalker Pool helyszín illusztrációja

6.3. Dragon King (Special)

Koncepciójában a Sunstalkerre hajazó kiegészítőben egy újabb alternatív kampányt kapunk , ahol a végső ellenfél maga a Sárkánykirály lesz. Az új történethez új események, helyszínek, fejlesztések és egy armor kit is jár. Maga a Sárkánykirály, két formában érkezik, és rádióaktív sugárzással fogja szerencsétlen túlélőink földi pályafutását lezárni. Sajnos ezen kívül nem sokat tudni a tartalomról, így nem marad más mint várni.

6.4. The Lonely Tree (Special)

A terrain elemek nagyot dobnak a csatán: minden harc kezdetén fel kell tenni kartonlapokat a táblára, melyekre speciális szabályok vonatkoznak. Jó példa erre a magas fű, melyben a játékosok elrejtőzhetnek a szörnyeteg elől, amivel némi extra védelemhez jutnak a túlélők.

A Lonely Tree az alapjátékban található Nightmare Tree-t cseréli ki egy egészen elképesztő kinézetű plasztik fára, melyhez új szabályok is járnak. A fa - és a tövénél lakó Múzsa - önálló ellenfélként is használható lesz, mely állítólag elsősorban a túlélők elméjét próbálja majd a hatalmába keríteni. Ha ez nem volna elég, a kiegészítő új AI lapokat is ad a White Lion és a Phoenix AI paklijába!

6.5. Lion God (Nemesis)

Tematikailag az egyik legérdekesebb kiegészítő, melynek lényege, hogy ha a játékosok túl sok White Lion-t vadásznak le, megjelenik az oroszlánok istene, hogy megbüntesse a falu lakóit. Amennyiben sikerül legyőzni, a játékosok kinyerhetik a Necromancer nevű élő parazitát az istenség testéből, mely még kisoroszlán korában megfertőzte a szörnyet és utána olyan hatalmasra nőtt, hogy elöl-hátul kilóg az oroszlán testnyílásain (brrrr). Amennyiben a játékosok nehezíteni szeretnék a csatát, össze is keverhetik a White Lion és a Lion God AI lapjait, mivel kompatibilisek lesznek egymással.

Mivel nemesis ellenfélről van szó, ezért kérdéses, hogy hány alkalommal fog vele harcolni a csapat: az alap kampányban csak három alkalommal választható a nemesis ellenfél, de elképztelhető, hogy a kieg változtat majd a szabályokon, mivel állítólag a Lion God-ból kinyert erőforrásokból tápos felszerelést lehet kraftolni... Viszont nemesis szörnyeknél alapból nemigen van spéci erőforrás...

6.6. Man Hunter (Nemesis)

A Man Hunter kiegészítő állítólag jelentős hatással lesz a játék mindhárom fázisára, mivel a szörny feltűnhet a faluban is, illetve igazán szerencsétlen esetben még egy másik ellenféllel zajló harc alatt is. Ez az ellenfél konkrétan az emberi fajra vadászik, ezen belül pedig előfordulhat az is, hogy egy konkrét túlélőt szemel ki magának, akit aztán becserkészhet.

Kicsit elspoilerezem a véleményemet, de jelenleg talán a hunt phase a legkevésbé érdekfeszítő része a játéknak, így nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit változtat majd a Man Hunter ezen a fázison. Tematikailag a többihez képest nem érzem annyira erősnek a kiegészítőt, remélhetőleg mechanika-fronton kárpótol majd és feldobja a most kicsit csata előszobájának érződő vadászatfázist.

6.7. Slender Man (Nemesis)

Ezt az ellenfelet már a kickstarter oldalon is a "very challenging" titulussal illette a készítő, és csak úgy barátságosan odavetette, hogy ez a nemesis szörny már a pillantásával is meg tudja ölni a játékosokat... A Slender Man a pletykák szerint az őrült játékosokra (nem, nem Tomra...) koncentrál és elsősorban mentális fronton próbálja megtörni a túlélőket.

Nem írtam róla korábban, de a játéban az őrület mentális pajzsként funkcionál: akik nem teljesen épeszűek, azok könnyebben dolgozzák fel a Halál Világának szörnyűségeit. Ebben a játékban megőrülni tehát - néhány esemény kivételével - jó dolog. Namármost, a Slender Man kimondottan utazni fog a legőrültebb játékosokra, itt tehát az általában előnyös tulajdonság komoly hátrány lesz, azaz egy viszonylag fix pont változik meg a játékmenetben. Külön érdekesség, hogy az innen szerzett felszerelés azoknak lesz leginkább hasznos, akik a legőrültebbek, azaz a Slender Man legyőzése az elsődleges célpontoknak lehet a legfontosabb. Ezen felül a kiegészítő meglehetősen átlagosnak tűnik, de persze nem tudjuk előre milyen történet kapcsolódik hozzá.

6.8. Lion Knight & Court (Nemesis)

A Lion Knight-tal kapcsolatban azt rebesgetik, hogy egyike lesz azoknak a nemesis ellenfeleknek, melynek befolyásolni fogja a viselkedését, hogy mennyire művészi és civilizált a társadalmunk...állítólag akár még barátságosan is állhat a játékosokhoz. Ez tovább árnyalhatja a már amúgy is nehéz döntéshozatalt settlement fázisban.

6.9. Flower Knight (Nemesis)

Hasonlóan a Lion Knight-hoz a Flower Knight viselkedése is nagyban függhet attól, hogy a játékosok milyen fejlesztéseket végeznek és milyen döntéseket hoznak a kampány során. Ehhez a kiegészítőhöz egy bónusz festési útmutató jár, szóval remélem miután megkapom én is így fogom kifesteni a figurát...

Ez a legény kis gyakorlással még viheti valamire...

6.10. Dung Beetle Knight (Nemesis)

A Dung Beetle Knight, azaz a ganajtúró lovag (rofl) egy viszonylag átlagos nemesis szörnynek tűnik, melynek a legérdekesebb aspektusa a vele érkező gazdálkodós témájú innovációk: A kiegészítőben található fejlesztésekkel a játékosok megművelhetik a földeket, és habár a pontos részletek a szokásos ködbe burkolódznak, ettől függetlenül izgalmasnak találom a lehetőséget, látok benne potenciált (nem gondolom, hogy átalakulna euróvá a játék:).

A gazdálkodáson kívül kapunk különleges felszerelést is, melyet nehezebb lesz elkészíteni, mint a többi gear-t, viszont erősebb is lesz náluk. A csata során a lovag golyója (nem úgy!) eltávolodhat a gazdájától, tehát itt is számíthatunk némi csavarra.

Mivel nemesis szörnyről van szó, ezért - ahogy a többi hasonló ellenfélnél - fennáll a kockázata, hogy kevesebbszer fogunk vele találkozni, mint szeretnénk...feltéve legalábbis, hogy az ide vonatkozó szabályok változatlanok maradnak.

6.11. Gorm (Quarry)

Gorm egyike a két új quarry lénynek, akire a játékosok a White Lion-hoz hasonlóan vadászhatnak. Ezt a kiegészítőt az teszi különösen vonzóvá, hogy a túlélők lényegében a kampány legelejétől Gorm nyomába eredhetnek, ez pedig üdítő változatosság lesz az eleinte erős túlsúlyban lévő White Lion mellett.

A belőle készíthető felszerelés nehezebben lesz elkészíthető a mostani páncélzatokhoz képest, viszont erősen defenzív lesz, így ezekkel a játékosok újfajta harci taktikákat dolgozhatnak majd ki. Emellett a Gorm-ból kinyerhető erőforrások segítségével egy teljesen új, alkímiához kapcsolódó fejlesztési útvonalat nyitnak meg, melyhez két új épület is kapcsolódik.

Mindent egybevetve ez az egyik legvonzóbb kiegészítő azok számára, akik már a játék korai szakaszában több változatosságra vágynak, éppen ezért óriási tüske az oldalamban, hogy a KS során tudatlanságomban épp erre nem pledzseltem: ezt a preorder megnyitásának első napján orvosolnom kell.

6.12. Spidicules (Quarry)

A Spidicules jelen pillanatban az egyetlen ellenfél, aki a csata során új ellenfeleket hozhat be a táblára, láthatatlanná válhat, emellett pedig a játékosok külön-külön támadhatják a lábait, azaz itt speciális szabályok várhatóak, ezzel együtt pedig új taktikákra lehet szükség

Gorm-hoz hasonlóan kapunk egy új armor kitet, melyet a pókból kinyert selyemszerű anyagból kell majd megszőnünk, viszont a játék kezdetén nem vadászhatunk rá, valószínűleg a nagyobb nehézség miatt. Az előzetesek alapján a Spidicules legalább a Phoenix nehézségét fogja hozni, ami elég ijesztő.

Általánosságban véve, ha valaki nem szeretné az összes kieget automatikusan megvenni, kezdetben lehet, hogy érdemes tartózkodni az ehhez hasonló bővítésektől, mivel a KDM rendkívül kegyetlen játék, nem ritka, hogy teljes újrakezdésre kényszerülnek a játékosok, ez pedig azt sugallja, hogy jobban megéri olyan tartalmat venni, amit már a kampány korai szakaszában használhatba lehet venni.

6.13. Nightmare Ram (Fejlesztés alatt)

Mivel ez a kiegészítés még fejlesztés alatt van, ezért a kinézetén kívül csak annyit tudni, hogy vele nem a showdown táblán fognak harcolni a játékosok, hanem egy klasszikusabb dungeon környezetben. Kiváncsi vagyok, hogy milyen csavart várhatunk a tervezőktől ebben a megszokottabbnak hangzó felállásban.

6.14. Ringtailed Fox (Fejlesztés alatt)

A dragon king és sunstalker kiegészítőkhöz hasonlóan itt is egy újfajta ellenfél kerül a kampány középpontjába, mely megváltoztatja a kampány kiindulópontját és a főellenfelet is. A túlélők egy veszedelmes mocsár alatt elhelyezkedő földalatti barlangrendszerben élnek, mely fölött egy rókára hasonlító szörnyeteg uralkodik.

6.15. Honeycomb Weaver, The Mountain Man, Lotus Monster (Fejlesztés alatt)

Nos, ezekről néhány koncepciós rajzot és a figura kinézetét leszámítva a világon semmit nem tudni...

Mountain Man...hát ez super-creepy...

...de még ezt is lehet überelni: Honeycomb Weaver

Lotus monster...

A cikksorozat harmadik, befejező, részében elmondom mit gondolok a játék egészéről... Persze azért sejthető, hogy sokminden tetszik, de vajon minden? Milyen a komplett élmény? Mik a negatívumok, és mennyit ártanak a játéknak? A harmadik részben teljes egészében ezt fogom boncolgatni...

comments powered by Disqus