Pirates of the 7 Seas - avagy Rattle, Battle, Grab the Mechanic

Néhány héttel ezelőtt, írtam Oleksandr Nevskiy-nek egy geekmailt. Azt szerettem volna megtudni a Mysterium egyik szerzőjétől, hogy a Twitteren felbukkanó Tajemnicze Domostwo skiccekből egyenes következik-e, hogy még idén megjelenik a korábban bejelentett kiegészítő. Ez a kieges cikksorozat miatt volt fontos számomra. Oleksandr néhány napon belül válaszolt, és tudtomra adta, hogy a kieg csak jövő februárra várható, de kedvesen felhívta a figyelmem egy új játékukra, a Pirates of the 7 Seas-re. Az információt tudomásul vettem, de a kalózos játéknak nem néztem utána. Épp csak annyit jegyeztem meg magamban, hogy milyen érdekes, hogy Ignacy-nak is lesz egy kalózos játéka, és az ukrán barátjának Oleksandr-nak is.

Időközben megjártuk a PortalCon-t, ahol többek közt az imént emlegetett Ignacy féle Rattle, Battle, Grab the Loot-ot is kipróbáltuk. Gliwiczében határesetnek éreztem a játékot: Volt, ami tetszett a kalózkodásban, és volt, amit körülményesnek tartottam, de lévén a szabályok homályos ismeretében játszottunk, mindenképp esélyt akarok adni neki újra. Nemrégiben felkerült a netre a Rattle, Battle, Grab the Loot szabálykönyve. Letöltöttem ugyan, de mivel elég hosszú épp csak végigpörgettem, és ahogy a végére értem, puszta kíváncsiságból elolvastam az impresszumot: Szerző: Ignacy Trzewiczek; 3D kockacsata-mechanika: Oleg Sidorenko, Oleksandr Nevskiy.

Ekkor - derült égből villámcsapásként - összeállt a kép. Eszembe jutott Oleksandr múltkori levele és a saját kalózos játéka, így rögtön ugrottam is a BoardGameGeek-re, hogy bizonyítsam az elméletem. Nem volt szükségem poirot-i szakértelemre, hogy kinyomozzam a Pirates of the 7 Seas és a Rattle, Battle, Grab the Loot c. játékok ugyan arra mechanikára épülnek.

Ignacy később megírta a rejtély hátterét: Ugyanazon a 2013-as Expo-n, ahol megvette a Mysterium lengyel kiadásának jogait Oleg Sidorenko-tól és Oleksandr Nevskiy-től, szert tett a szerzőpáros egy kalózos prototípusára is. Később elemeire szedte, és egész más irányba akarta vinni a játékot. Hiába tett azonban javaslatokat a szerzőknek, ők kitartottak az eredeti elképzelésük mellett. Így, a Portal Games megvette a 3D-s kockacsata jogait az ukrán párostól, és egy teljesen más játékot épített belőle, amiről írtunk is nemrégiben egy terjedelmesebb véleményt . Érdekes kérdés lehetne, hogy egy mechanikát mikor illik megvenni (lásd még X-Wing és Attack Wing “Flight Path” mechanikáját) és a mikor lehet csak úgy simán felhasználni egy játék-motort más játékokban? Vagy írhatnék arról is, van-e értelme egy időben megjeleníteni két egyforma témájú és egyforma magú játékot? Ehelyett inkább a két játék közti hasonlóságokra és különbségre koncentrálok, a következtetéseket pedig vonjátok le ti magatok.

Szóval, adva van egy lengyel szerző és egy ukrán páros játéka. 3 hasonlóságot fedezhetünk fel:

  • kalózos téma
  • 3D kockacsata-mechanika
  • az nyer, aki legtöbb pénzt gyűjtötte :)

Ennyi. Különbség viszont annál több van, kezdve már a játék fizikai paraméterekkel. A RBGtL ugyanis a hagyományos négyzet alakú (pl.: Ticket to Ride) dobozban érkezik, míg ukrán testvére egy kisebb fém dobozba kerül. Ennek normál esetben nincs túl sok jelentősége, de egy olyan játék esetén, ahol a dobókockákat a játék dobozába hajigáljuk, már van. Szóval a Rattle esetén a doboz alját használjuk tengernek. Ennek az az előnye, hogy a kockák jó eséllyel nem fognak kirepülni a magas perem miatt, ugyanakkor a kockák láthatósága nem mindig tökéletes, és többször fel kell állnunk játék közben, hogy szemrevételezzük, mi hova pörgött. A Pirates esetében az alacsony peremű doboztetőbe repülnek a hatoldalú dobótestek. Itt ugye pont fordított eshetőség áll fenn: Jó rálátás, kipattanó kockák. Ebből is jól látszik a gémerek élete nem csak játék és - ameri játékosok esetén - mese! És akkor abba még bele sem gondoltál, hogy vajon mennyire zörögnek a kockák a fém doboztetőben?! Na, ugye.

Ennél azért jelentősebb a különbség a játékmenetben. Ignacy Rattle-jében a hajóink állnak a középpontban. Ahogy kalandról-kalandra - a megszerzett zsákmányok eladásával - egyre durvább fejlesztésekkel, és egyre keményebb legénységgel szerelkezük fel, úgy lesz idővel a fapados szlupunkból egy fullextrás fregatt, aminek láttán minden kereskedőhajók legtökösebb kapitánya is hozatja a barna nadrágját.

Kalóz hajó deluxe: Szépen csillog a Big Bertha

Ezzel szemben, Oleg és Oleksandr Pirates-ében egy sokkal egyszerűbb szerepválasztós, szettgyűjtögetős játék lapul, amelyben minden résztvevő játékos szimultán kiválaszt a kezében lévő karakterekből egyet, és azzal hajt végre egyet. A hajóáccsal új kockát szerezhetünk, a kapitánnyal megindíthatjuk a támadást. Ha a kormányzót választjuk, korzárként elkötelezhetjük magunkat valamelyik ország zászlaja mellett, a bennszülöttek megváltoztatják a szigetek piacait, a kereskedővel eladhatjuk a megszerzett kincseket, a sámánnal pedig jó kis átkokat szórhatunk a többiek fejére. Röviden összefoglalva ennyi, persze a rulebook-ban vannak még apróbb fel nem sorolt szabályok.

Hajóács és Kormányzó szerepkártya

Az ukrán páros az újszerű központi kockamechanika köré, a sok helyen ismert szimultán szerepválasztós mechanikát tette, és ezzel egy áramvonalas, nem túl mély, de minden bizonnyal szórakoztató játékot rakott össze. Ezzel szemben felmerül bennem a kérdés, hogy a túloldalon Ignacy nem markolt-e túl sokat ezzel a játékával? Míg maga a kockadobálás könnyed, a játékban sok mechanika nehézkesnek tűnt, amikor körről-körre próbáltunk előrébb jutni a kalózkodás rögös ösvényén hullámzó áramlatán. Persze az is lehet, ha túllendül a gémer ezeken a kezdeti nehézségeken a Rattleben, akkor hosszabb távon egy nagyobb újrajátszhatóságot adó játékot kap, annak mélysége miatt. Ezt két fél játszma alapján nem tudom megállapítani.

A szituáció mindenestre érdekes. A Gen Con-on megjelent két kalózos játék ugyanazzal a központi mechanikával bír. Akit mélyebben is érdekel a téma, annak érdemes lehet megnézni, hogy az indianapolisi rendezvény óta hogyan alakul a két játék pályája. Bár a helyzet maga nem mindennapi, összességében mégis a játékosok nyertek a legtöbbet, hiszen van lehetőségük választani a két hasonló, de mégis más játék között. Essenben vagy azután érdemes lehet kipróbálni őket, és ha van véleményetek, hát ne kíméljétek az oldal komment-motorját...

Kockacsata a Pirates of the 7 Seas-ben

comments powered by Disqus