PortalCon 6: Imperial Settlers: Atlanteans

A tavalyi év egyik sokat forgatott játéka volt nálunk az Imperial Settlers. A letisztított 51st State mechanikának, és a bájos grafikáknak köszönetően aránylag sokszor került az asztalra Ignacy Trzewiczek játéka. Az alapjátékról és a szabályoktól nem is írok többet, hiszen megtettem ezt már az LFG színeiben tavaly, és alaposan kibeszéltük a Kalóz-rádió 4. adásában is. Mivel különösen szeretem a különböző frakciók eltérő működését a Birodalmi telepesekben, talán nem meglepetés, hogy az egyik célom a PortalCon-on az volt, hogy kipróbálhassam az új népcsoportot, az atlantisziakat. Szerencsémre nem csak belekóstolni tudtam az új frakcióba, hiszen egy teljes partit játszottunk Gliwiczében, így aránylag teljes képet kaptam az új kiegészítőről.

Atlantisz kártya és token prototípusok

Bármennyire cukik is az Atlantisz kártyák grafikái, sajnos ez sem menti meg a szigetüket az elsüllyedéstől. Ezért aztán el kell fogadniuk, hogy a parti végére egyetlen pontot sem fognak érni a frakció specifikus lapjaik. A rutinos IS játékos erre rögtön felszisszen, mert ez akár simán jelenthet 20-25 pont mínuszt a végelszámolásban a többi néppel szemben, és egy általában 70-80 pontos partiban ez azért igen jelentős hátrány. Szerencsénkre a Birodalmi telepesekben Atlantisz népe nem olyan hülye, mint az Erik, a Viking c. filmben.

Sőt, a sziget lakói kifejezetten okosak, és olyan technológiák birtokában vannak, amelyekről csak a legendákban olvashattatok. Mivel nem akarnak úgy járni, mint Terry Jones a fent linkelt jelenetben, ezért a játék folyamán a szárazföldre próbálják menekíteni népük örökségét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az atlantisziakat irányító játékosnak az általános épületekkel kell majd sok pontot szereznie. Ez merőben új megközelítése a játéknak. Bár eddig is szereztünk pontokat az általános épületekkel, de a tabló jobb oldalán álló épületek többsége leginkább arra szolgált, hogy legyen megfelelő “alap” a frakcióépületek megépítéséhez. “Oké-oké, értem én hogy sok pontot kell szerezni az általános épületekkel, de azokkal kifejezetten nehéz 70-80 pontot összeszedni!” - vonná fel a szemöldökét, az imént említett rutinos IS játékos. Nos ezen a problémán segítenek Atlantisz technológiái.

Fogaskereket is termelünk

Megjelenik egy új erőforrás a játékban, a technológia, amit a fogaskerék tokenek szimbolizálnak. Ezeket a tokeneket rátehetjük az általános épületeinkre, hogy egy kicsit felturbózzuk őket:

  • Ha egy production lapra tesszük, akkor az a lap onnantól, minden körben kétszer termel, ergo duplázza a biztosított erőforrást. (pl: 2 ember helyett 4 embert; 1 kő - 1 fa helyett 2 követ - 2 fát.)
  • Ha egy feature lapra tesszük a fogaskereket, akkor újra aktiváljuk annak képességét. (Pl.: Ha a kártya minden barna lap után adott egy pontot, akkor a tokennel újra megkapjuk a barna lapokért a pontokat).
  • Ha egy action lapra tesszük, onnantól eggyel többször aktiválhatjuk az akciónkat a körünkben.

Ez így már nem is hangzik rosszul, igaz? De ha minden pontot a birodalomtablónk jobb oldalán szerezzük, akkor mit tesznek Atlantisz saját frakciójának kártyái? - merülhet fel a kérdés. Az új népcsoport saját épületlapjai közt ugyanúgy vannak production épületek, amik a szokásos nyersanyagok mellett fogaskereket is termelnek. A feature típusú kártyák nem sokban különböznek más feature lapok képességeitől. Az igazi érdekesség az action lapokban van. Ezek jó részével ugyanis tovább tudjuk fejleszteni az atlantiszi technológiát. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy elköltök egy fogaskereket, és kérhetek helyette egy csillagos vagy pajzsos fogaskereket. A csillagos technológia tokent feltehetjük az általános épületeinkre, és onnantól, amikor a lap aktiválódik vagy termel, ad még egy győzelmi pontot is. Nézünk egy példát:
Atlantisz

A Fűrészmalom épület ad 1 pontot ha elköltök 1 fát. Alapból körönként kétszer aktiválhatom, ahogy a kártya is írja. Mivel azonban van rajta egy technológia (fogaskerék) token ezért már háromszor is használhatom, ha akarom. Továbbá van rajta, egy ponttechnológia jelölő is (csillagos fogaskerék) ezért minden egyes alkalommal, amikor elköltök egy fát, nem 1 hanem 2 pontot kapok. Ha hozzáteszem azt is hogy volt egy olyan atlantiszi épületem, amit aktiválva, minden ponttermeléskor még egy plusz pontot kapok, akkor a Fűrészmalom már 9 pontot adott körönként.

Oké Imi, ez nagyon csábító, de hogy lehet, hogy a vérmes ellenfelek nem döngöltek a földbe? Ez egy elég helyénvaló kérdés. Amikor egy fogaskereket feláldozok, hogy tuningolt technológia jelölőt kapjak érte, akkor nem csak csillagosat választhatok, hanem pajzsosat is. A pajzsközepű fogaskerék egy védelmi technológia, és pont ugyanúgy működik, mint az alapjátékban is megismert pajzs. Azaz, eggyel költségesebbé teszi az ellenfeleid számára a helyszínkártyád elpusztítását (2 kard helyett 3 kell), de amíg a sima pajzs lekerül a kör végén lapról, addig a pajzskerék ott marad végig...

Elnézve az Atlantisziak működését elmondhatjuk, hogy a Ignacynak megint sikerült egy a többitől merőben eltérően működő frakciót alkotnia. Amíg az alapjátékban az általános épületek sokszor másodlagos szerepet töltöttek be birodalmainkba, addig Atlantisznak ezek a lapok adják a túlélés lehetőségét, ezért a végig a common épületeink körül szöszölünk. Azért azt fontos megjegyeznem, hogy aki hiányolta az alapjátékból az interakciót, annak nem ez a kiegészítő adja majd a megváltást: Atlantisziként a játékom nagy része egy kiélezett tokenmenedzsment volt, ami sok embert frusztrálhat. Nekem azonban nagyon tetszett Atlantisz népe, és parti tele volt kisebb-nagyobb sikerélményekkel - mint a fenti 9 pontos lap példája. Ezek miatt biztosan meg fogom venni a GenCon-on megjelenő kiegészítőt, így - gondolom én - senki sem csodálkozik, hogy a három leginkább várt kiegészítőm között van.

U.i.: Később kiderült, hogy ha van pajzskerék egy lapon, akkor arra pluszban nem tehető sima pajzs. Ezek után rátok bízom a döntést, amit kommentben írjatok meg kérlek:

  • Imi csalt! De hiába volt az ocsmány, alantas tevékenység, így is Gyuri nyert a végén tie braker-rel!

  • Imi nem csalt, mert nem az a csalós fajta. Egyszerűen csak arról van szó, hogy Greg nem tájékoztatta arról, hogy a két token egyszerre nem lehet egy kártyán.

comments powered by Disqus