Tajemnicze Domostwo (Mysterium)

aláfestőzene

Egy rég elhagyott kúria új lakóit vigasztalan álmok gyötrik. Mikor kiderül, hogy a villában történt gyilkosság miatt a ház korábbi tulaját halálra ítélték, csak egyet tehetnek. Egy világhírű társasághoz fordulnak, amelyek tagjai a rejtélyes szellemjárások szakavatott tudósai. A nyomozó játékosok elmélete szerint a ház urát ártatlanul végezték ki, és szelleme nem talál nyugodalmat, amíg az igazi tettest el nem kapják. A nyomozóknak 7 napjuk van rájönni, kik jártak aznap a villában, hol jártak, és mi volt náluk, hogy aztán a ott lévők közül kiderítsék, ki volt a valódi gyilkos. Mi sem lenne egyszerűbb, csakhogy a szellem csak vigasztalan álmokon keresztül kommunikál velük...

Először akkor volt szerencsém kipróbálni a játékot, amikor 2013 nyarán Ignacy Trzewiczek Kecskeméten járt. Már akkor megtetszett ez a megjegyezhetetlen nevű prototípus: Tajemnicze Domostwo. Jól jegyezzétek meg ezt a címet, de ha nem megy, elég lesz egyetlen szó is: Mysterium. Ezen a címen a fog ugyanis megjelenni az ukrán szerzőpáros, Oleksandr Nevskiy és Oleg Sidorenko játéka angol kiadásban az idei Spiel-en. A Mysterium szerény számításaim szerint Essen egyik legnagyobb sikere lesz. Hogy mire alapozom a feltevésem?
1. A játék már most sikeres. Tajemnicze Domostwo néven tavaly percek alatt elfogyott Essenben, ugyanakkor a 2014-es BGG Con legtöbbet játszott társasa lett. A játékot ukrán és lengyel kiadását az e-bay-en az ajánlott fogyasztói ár duplájáért (~25.000 HUF körül) lehet megvenni.
2. Eddig mindenkinek tetszett, akivel leültem játszani. Na jó, majdnem mindenkinek. Legyen az hardcore gamer, alkalmi játékos vagy egyszerűen az utca embere, mindenkit magával ragad titokzatos kaland.

De mitől ennyire sikeres a játék? Egyszerű. Könnyen elsajátítható szabályokat gyúr egybe nagyon sikeres játékmechanikákkal. Mindezt szemkápráztató rajzokkal teszi felejthetetlenné. Nem csak a festményszerű kártyák, de a helyszínkártyák is gyönyörűek. Mindenki, aki játszott a Mysteriummal azt mondja ez a Dixit és a Cluedo keveréke, és többé-kevésbé igazuk is van. Mert tényleg ennek a két játéknak az íze keveredik a Tajemnicze Domostwo-ban, de fontos különbség, hogy amíg referenciaként említett két game kompetitív, ez teljesen kooperatív.

Gyönyörű helyszínkártyák

A játékosok egyike a szellem a bőrébe bújik, míg a többiek egy-egy nyomozót alakítanak. A játék elején a szellem minden nyomozóhoz kisorsol egy gyanúsítottat, egy helyszínt és egy gyilkos tárgyat. Miután minden nyomozóhoz hozzárendelt egy tárgy-helyszín-gyanúsított hármast, magához veszi a 84 lapból álló álompaklit, és indulhat a játék.

A parti első részében a nyomozóknak rá kell jönniük arra, hogy az asztalra kirakott sok karakter, helyszín és tárgy közül, melyek a relevánsak. Azaz kik jártak a gyilkosság napján a házban, a villa melyik helyiségében jártak és mi volt náluk? A nyomozóknak először a hozzájuk rendelt tárgyra, majd a helyszínre végül a karakterre kell rájönniük. A kísértet pedig ebben segít. Minden játékosnak ad egy-egy elvont festmény szerű álomkártyát a kezében lévő 6 lap közül, amiből az adott játékosnak rá kell jönnie melyik tárgyról lehet szó. A játékosok ezután elmesélik egymásnak az álmaikat és megpróbálják kisilabizálni, vajon mire utalhatott a szellem. Ha a nyomozó megfejti az álmot, és helyesen tippel, akkor a következő fordulóban (napon) már a helyszínre kap álom kártyát, míg a sikertelen nyomozók továbbra is a tárgyat keresik. Így folytatódik ez napról-napra, amíg minden nyomozó rá nem jött a saját tárgy-helyszín-karakter hármasára.

Folyik a nyomozás. (forrás: punkin312 - BGG.com)

Ha megvannak a gyanúsítottak elkezdődik a játék második fázisa, a közös álom, amelyben a szellem nyíltan játszik ki lapokat a nyomozók elé. Ezekkel próbálja rávezetni őket a valódi tettes kilétére, akit ő már korábban kisorsolt a gyanúsítottak közül. Ha a nyomozók sikerül 7 napon belül megfejteniük a rejtélyt, nyertek, és a kísértet végre nyugalomra lelhet...

Az egyszerű szabályok könnyen elmagyarázhatóak, és így percek alatt bárki bevonható a játékba, kortól (kisebb gyerekek esetén mérlegeljék a témát a szülők) és gamerségtől függetlenül. Apropó egyszerű szabályok. A játék koncepciója annyira egyszerű, hogy több hivatalos és nem hivatalos játékvariáns is kering a Neten, így mindenki kedvére alakíthatja az élményt. Mi is egy szabályvariánssal játsszuk a játékot. Ahelyett, hogy a mindenki nyíltan kapná meg az álmait, és azt a többi nyomozó megvizslathatná, mi zárt lapokkal játszunk, a játékosoknak pedig el kell mesélniük az álmaikat, mint a való életben. Ez ugyan kicsit nehezíti a nyomozók dolgát, mert megeshet, hogy a lap tulajdonosa pont a legfontosabb részletről nem mesél a többieknek, de ugyanakkor nagyon tematikussá teszi a játékot. Hogy az angol kiadást milyen szabályvariánssal adják ki, egyelőre nem tudni, de az biztos, hogy a Libellud - aki a Dixitet is kiadta - a grafikák többségét lecseréli majd, amit én személy szerint sajnálok, de hát ízlések és pofonok. Cserébe az angol kiadásba viszont bekerül egy paraván a szellem játékának megsegítésére. Ez az eddigi kiadásokból sajnos kimaradt, és ha a szellemnek folyamatosan fel kell fordítgatni a saját lapjait, hogy emlékeztesse magát, melyik nyomozóhoz mi tartozik, az eredményezhet némi holtidőt. Így javasolt a paraván hiányában vagy kártyaállványt beszerezni, vagy egy kisebb barikád építése. Én például a doboz tetejét használom. Ezt az egy apróságot leszámítva egyetlen negatívumot sem tudok mondani. Persze az esetleg előfordulhat, hogy ugyanazon társaságban kialakulnak idővel bizonyos kártyareflexek, mint a Dixitben, de mivel rengeteg tárgy, helyszín és karakter van a dobozban, ezért minden szetting más és más lesz, egy-egy álomkártya pedig mást jelent majd az egyik illetve másik partiban.

Ezeket leszámítva a játék fantasztikusan jó. Ez 2015 eddigi legjobb vétele, és a legemlékezetesebb idei társasjátékpartik szintén a Mysteriumhoz kötődnek. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy mindenki ennyire fog érte rajongani, de aki szerette a Dixit-et, az a Tajemnicze Domostwo-ban sem fog csalódni.

Az angol kiadás plakátja

Kategória: Tematikus partijáték

Játékosszám: 2-7

Korosztály: 8+

Nyelvfüggőség: Nem nyelvfüggő.

Rövid értékelés: Szemkápráztatóan szép játék, remek témával. A játék mechanikáját tekintve nem hoz semmi forradalmit, de olyan ügyesen kombinálja a Dixit működését a nyomozás izgalmával, hogy a végeredményt semmi esetre sem szabad figyelmen kívül hagyni. A Mysteriumot egyaránt lehet játszani családban akár nagyobb gyerekekkel is, alkalmi játékosokkal partijátékként, vagy szerepjátékos beállítottságú társaságban megfelelő hangulati elemekkel körítve. Meggyőződésem, hogy nem utoljára olvastátok a játék nevét.

Ítélet: 9/10

Hangulat (forrás: Maxx Cho - BGG.com)

comments powered by Disqus