Tragedy Looper

Bevezető

Elkezdtem olvasni a szabálykönyvet. Egy szót sem értek. Na jó, azt értem, hogy vannak a jófiúk és a rosszfiúk. Meg van valami időutazás. De hogy ebből hogyan lesz játék, arról fogalmam sincsen, pláne, hogy talán még sosem láttam ilyen moslék kinézetű komponenseket. Na mindegy, a szabálykönyvben van egy Tragedy Looper for Dummies bevezető, kezdjük ott: aszondja, hogy "Egy ciklus több napból áll, egy nap pedig egy kör. A játékosok akkor nyernek, ha sikerül végigvinniük egy ciklust úgy, hogy nem vesztenek". Valami lapokat kell kijátszani karakterekre, az biztosnak látszik, a többi elég képlékeny.

Mikor nyerünk?

Ha nem vesztetek.

Köszi, bazmeg.

Tényleg. Ez van ideírva.

Van négy helyszín, a helyszíneken pedig karakterek. A kiskáté aszondja tegyél egy mozgáskártyát a rendőrre, egy másikat meg a diáklányra. Ha ezt mondja, akkor ezt mondja: odatettem. Ezután a játékosoknak kell lapokat tenni a karakterekre, a kisokos szerint jószándékot, így aztán ez is így történt.

Na akkor lássuk. Fedjük fel mind a hat lapot. A rendőr átlép az iskolába, a diáklány meg a városba megy. A doktor kap egy jószándék jelölőt, a hivatalnok meg paranoiás lesz. Whatever, továbbra sem értem az egészet. Következő fázis: a diáklány meghalt.

He? Miért halt meg?

Nem mondhatom meg!

Miért nem mondhatod meg?

Haggyatokmár, ezt írja a rulebook, azért nem. Én sem értem.

Szar ez a játék, valami mást kéne játCIKLUS MEGSZAKÍTVA. ÚJRAINDÍTÁS.

Bevezető

Elkezdtem olvasni a szabálykönyvet. Egész jól értem az alapokat. Egy ciklus több napból áll, egy nap pedig lényegében egy kör. A játékosok akkor nyernek, ha sikerül végigvinniük egy ciklust úgy, hogy nem vesztenek. A kör során én is, valamint a játékosok is cselekszünk, lapokat játszunk ki a karakterekre, mindkét fél összesen hármat.

Van négy helyszín, a helyszíneken pedig karakterek. Néhány karaktereknek van titkos szerepe, amit csak én ismerek. Most már rutinosabb vagyok, szóval mozgassuk a gyilkos (szerep) doktort (karaketer) olyan helyre, ahol sokan vannak. A maradék lapjaimból felrakok paranoiát valakire, majd csak jó lesz valamire. A játékosok közben rájöttek, hogy a goodwill képességek jók, mert van olyan amivel fel lehet fedni a karakterek titkos szerepét. Ezzel egyidőben elkezdték tanulmányozni azt a furcsa fehér lapot, amit adtam nekik.

Nem azt! A másik oldalt nézzétek!

Ez az a fehér lap...

Ajjaj, ezek elkezdtek okoskodni: rájöttek, hogy előbb a gyilkos ölt meg valakit. Szóval máris tudják, hogy olyan forgatókönyvet futtatok, ahol van gyilkos. Na akkor lássuk, lapok kijátszva, aztán most meg a hivatalnok halt meg.

Hogy mi?

Előbb a diáklány halt meg. Miért halt meg most a hivatalnok?

Nem mondom meg bibiiiiii...

Érdekes játék ez, bár még nem teljeCIKLUS MEGSZAKÍTVA. ÚJRAINDÍTÁS.

Bevezető

Olvasom a szabálykönyvet. Nagyjából mindent értek. Egy ciklus több napból áll, egy nap pedig lényegében egy kör. A játékosok akkor nyernek, ha sikerül végigvinniük egy ciklust úgy, hogy nem vesztenek: veszteni pedig lehet a szerepek és az incidensek miatt. A kör során én is, valamint a játékosok is cselekszünk, lapokat játszunk ki a karakterekre vagy a helyszínekre, mindkét fél összesen hármat.

Néhány karaktereknek van titkos szerepe, amit csak én ismerek. Ezekhez a szerepekhez tartoznak szintén titkos mastermind képességek. Ezeket én aktiválom titokban, a játékosok csak a végeredményről értesülnek.

Igen, jól látjátok: a gyilkos szerephez tartozik egy rejtett képesség, a gyilkosság. Jóreggelt kívánok.

Szóval van egy gyilkosunk. Akkor rakjuk le a lapokat.

Hogy micsoda? Miért raktál lapot az iskolára?

(csak mosolygok)

Ez nem ér, valamelyik karakterre kell raknod a lapot.

Nem, nem, rakhatom oda is.

Na lássuk, a karakterek mozognak, kapnak jószándékot, paranoiát, a szokásos lemez.

Az iskola kapott két intrikát? De mire jó ez?

Majd meglátjátok.

A játékosok lélegzetvisszafojtva figyelnek, hogy ki halt meg? Senki!

Hurrá, sínen vagyunk!

Sajnálattal közlöm, hogy vesztettetek, mivel bekövetkezett egy incidens. Nagyon tetszik ez a játék.

ELMÉSZ TE A JÓ KUCIKLUS MEGSZAKÍTVA. ÚJRAINDÍTÁS.

Bevezető

Elolvastam a szabálykönyvet, minden teljesen tiszta. Egy ciklus több napból áll, ami egy körnek felel meg. A játékosok akkor nyernek, ha sikerül végigvinniük egy ciklust úgy, hogy nem vesztenek, azaz egyik - a titkos forgatókönyvekhez és incidensekhez kötödő - vereség feltételek nem teljesülnek. A kör a következőképpen épül fel.

  1. Én is, valamint a játékosok is lapokat játszunk ki a karakterekre vagy a helyszínekre, mindkét fél összesen hármat. Van négy helyszín, a helyszíneken pedig karakterek. A karakterekre minden lap hatással van, de a helyszínre csak intrikát lehet tenni, a többi lap csak blöff.

  2. A lapok feloldása után a mastermind titkos képességeket aktiválhat, amelyekről csak ő tud. A játékosok csak a végeredményről értesülnek. Ezek a képességek kapcsolódhatnak a titkos szerepekhez, vagy az adott forgatókönyvhöz.

  3. Amennyiben a feltételek teljesülnek, bekövetkezik az adott napra betervezett incidens. Itt a játékosok szintén csak a végeredményről értesülnek.

Egy karakter kétfajta titkos funkciót láthat el, akár egyszerre is.

  • Lehet titkos szerepe, melyhez tartozhat titkos képesség.
  • Lehet elkövető egy incidens során.

A játékosok most már ki sem dugják a fejüket az információs lapból. Kezd összeállni a kép. Tudják, hogy van egy gyilkosuk, azt is sejtik ki lehet. Azt is tudják már, hogy a nap végén történni fog egy incidens, ami miatt felrobban az iskola. Egészen biztosak benne, hogy az apáca robbantott (WTF!)

Ez az utolsó ciklus...ha most nyerek, végleg vesztettek. Lássuk hát...


Kategória: Stratégia

Játékosszám: 2 - 4

Korosztály: 13+

Nyelvfüggőség: Igen.

Összegezés: 2011-es japán dizájnról van szó, amit 2014 őszén adott ki a Z-Man. A Tragedy Looper egy dedukciós-időutazós játék, ahol a játékosoknak adott számú ciklus során kell megfejteniük a rejtélyt. Értelemszerűen az első ciklusban szinte semmit nem tudnak és szinte biztosan veszítenek, de a megszerzett információkat magukkal viszik a következő körre, ahol nulláról indul az egész újra. Hogy a dolog ne legyen olyan egyszerű, van egy mastermind játékos (jól illik hozzam:), aki az ismétlődések során meg tudja variálni a történteket.

A Tragedy Looper egy fantasztikusan egyedi játék: Az időutazók minden egyes megszerzett információmorzsát győzelemként ünnepelnek, a mastermind mozgástere pedig semmivel sem nagyobb mint az időutazóké: Rettenetesen nehéz döntéseket kell hoznia, mivel egyszerre kell ügyelni arra, hogy megnyerje az adott ciklust, de mindeközben minimális információt adjon a többieknek. A parti eleje az információ lehető leghatékonyabb elrejtéséről szól, ami a második részre átmegy egyfajta kifinomult, blöffölős macska-egér játékba.

A játék grafikája és a komponensek ocsmányak, de garantálom mindenkinek, hogy az első kör után ez a legkevésbé sem fogja érdekelni: a saját képzeletünk habarcsa fogja kitölteni a grafikai hézagokat. Az alapjáték 10 szkenáriót tartalmaz, melyek nem újrajátszhatóak, de hamarosan érkezik az első kiegészítő, arról nem is beszélve, hogy rengeteg építőanyag áll rendelkezésre a saját forgatókönyvek megalkotásához.

Sosem játszottam ehhez fogható boardgame-el, csak ajánlani tudom (csak nehogy belefáradjatok az időutazásba, mint Phil:)

Értékelés: 9.5/10

comments powered by Disqus