Robinson Crusoe: Voyage of the Beagle

Részlet Emerico Lacayo ciszterci szerzetes naplójából:

Kedden, május hónap 23-án, a HMS Beagle, rajta Charles Darwin úr kutatóexpedíciójának tagjaival, a mi Urunk segedelmével - és annak ellenére, hogy a hajón két hölgy is tartózkodott - elértük Galapagos szigetét. Amíg a Beagle a közeli kikötőben vesztegel, hogy a készleteket feltöltse, mi a sziget másik felén megkezdtük a Darwin úr vezetésével a gyűjtőmunkát. Előrehaladtunkat hátráltatja, hogy partraszálláskor az egyik csónakunk - a felszerelés nagy részével elsüllyedt -, így sok eszközt magunknak kell előállítanunk. Szerencsére Eva tehetséges és kitartó ácsnak bizonyul, aki sokszor még éjszaka, a gyertyák fénye mellett is dolgozik. Az ételt már nehezebb pótolni. Partra vonszolt készleteink hamar kimerültek, a tábor körül található gyümölcsök beszerzése pedig korántsem fedezi az expedíció szükségleteit. Eva ugyan készített hurkot, mi pedig rendre kifosztjuk a közeli fészkeket, és ha időnk engedi halat is fogunk a közeli patakokban, de így is gyakran vacsora nélkül hajtjuk nyugovóra fejünket. Darwin úr azonban a végsőkig elkötelezett az expedíció sikerét illetően, lelkesítő beszédei, az én imáim és a Bibliából való felolvasások nem engedik, hogy csapatunk morálja és lelkesedése lankadjon...

Egyre mélyebben hatolunk a sziget belsejébe, az időjárás nem kedvez előrehaladásunknak. Napok óta hideg eső esik, Claudia a szabadúszó zsoldos katonahölgy(!), aki a nap mint nap a sziget felfedezésével foglalatoskodik, csurom vizesen tért haza. A kimerült felfedező így sem volt hajlandó többet merni a kondérban fortyogó kecskehúsos raguból. Nagyon sápadtan és dideregve aludt el, a vállsérülése is aggaszt, de nem engedi, hogy kezeljük, remélem a fafejűségének nem lesz később böjtje...

Amíg mi fosszíliákat keresünk a közeli dombokon és hegyeken, Darwin úr és hű kutyája, Toby vadon élő állatokat gyűjt be, amiket az Eva és jómagam készítette ketrecekbe zárva tanulmányozhat. Darwin úrnak van egy különleges képessége, amivel olykor még a legvadabb tigrist is képes megnyugtatni. Kisebb csoda, hogy rendre sérülések nélkül tér vissza e kalandokról, igaz mindig magánál hordja a sisakot és a mordályt, amit Claudia talált egy elhagyatott kalóztanyán. "A biztonságunk kedvéért..." - mondja ő. Szerintem a gondviselés. A jó Isten valamiért a kegyeibe fogadta Darwin urat...

Végleg letelepedtünk a sziget belsejében. Az átkozott eső csak nem szűnik, ma a fél napot a tábor körüli árkok ásásával töltöttem, hogy ne öntsön el minket a víz. A hideg miatt a vadállatok is közelebb húzódtak a táborhoz, már nem zavarja őket a tűz. Mielőbb el kell űznünk őket! A tegnapi nap felét a priccsen töltöttük mind, mivel Claudia megfertőzött minket valami ragályos nyavalyával, legyengültünk, de még be kell gyűjtenünk Darwin úr fura növényeit...

Eva a tutajon visszahozott egy istentelen növényt, de az megharapta(!) őt. Claudiat megmarta valamilyen savas folyadék, amely egy másik növény szárából csepegett ki. Nem értem Darwin úrnak mi szüksége ezekre a hitvány gyomokra, mikor rákérdeztem, ő sejtelmesen csak annyit mondott, hogy van egy elmélete. Kevertem a sérülteknek kenetet gyógynövényekből, remélem ez enyhíti a fájdalmukat...

Alig állunk a lábunkon, Claudia, aki vakmerőbbnél vakmerőbb kalandokba keveredett az elmúlt napokban, már csak fekszik. Remélem megéri a reggelt, mert holnap visszatér a Beagle, rajta a hajóorvossal, akinek lesz tennivalója. Nyugodalmas éjszakában bíztam, de feltámadt a szél...

A magyarul is megjelent Robinson Crusoe: Kalandok az elátkozott szigeten épp a második nagy dobozos kiegészítőjére várakozik. Az Essenre ígért kiegben Percy H. Fawcett-et kísérhetjük el Dél-Amerika szívébe, hogy segítsünk neki megtalálni "Z" városát. A valós eseményeken alapuló kalandban pedig nem csak a testünknek kell kellemetlen próbákat kiállnia, de az elménknek is. Azok akik nemrégiben - mondjuk épp a magyar kiadás okán - kötöttek ki Robinson átkozott szigetén nem biztos, hogy tudják, hogy a játéknak volt már egy nagy dobozos kiegészítője, amelyben Charles Darwin-t kísérhetjük el hosszú útjára. A kampánynak azonban nem csak a játékmenete nagyon izgalmas, hanem a megszületése is.

2013-ban a Robinson óriási népszerűségnek örvendett, bár a Z-Man - aki megvette az angol kiadás jogait a Portaltól - majd egy évig nem tudta újranyomni a játékot. Amikor sikerült az a BGG 13. helyére kúszott fel és ezt a teljesítményt azóta sem tudta überelni egyetlen Portal játék sem. (Talán idén a Detective: A Modern Crime Board Game lehet ennyire sikeres.) Szóval 2013-ban, a játék sikerének csúcsán egy Robert Mansson nevű srác kitalálta, hogy mi lenne, ha a BoardGameGeek játékosközössége hozna létre egy szcenáriót. Különböző témák felvetése megvitatása után jött a gyűjtögetést fókuszba helyező Darwin ötlet. Hosszas alakítgatás és tesztelés (amelyben e sorok írója is részt vett) után született meg a "Naturalist" kaland, ami addigra felkeltette a Portal Games érdeklődését, és ráhúzva egy szép külcsínt, hivatalosan is a 8. szcenáriónak titulálták. A "közösségi kaland" még ma is letölthető a BGG-ről, ami egyébként átkozottul jó lett, az egyik legjobb, amivel addig játszottam, és ez feltűnt Ignacy Trzewiczek-nek, a szerzőnek is. Sok mindenért lehet nem szeretni a Portal Games-t (béna szabálykönyvek, játékok újrakiadása stb.), de az vitán felül áll, hogy az egyik legközvetlenebb kiadó a piacon. Ignacy fogta magát és megkereste Robert Mansson-t, hogy mi lenne, ha a Naturalist kalandból egy egész kampányt raknának össze, ami végigköveti a Beagle kalandos útját. Ebből a koprodukcióból született meg 2013 októberére a meglepően rövid című: Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island – Voyage of the Beagle (Vol. 1)

A kieg doboza - ami az egyik legmenőbb, amit valaha láttam - egy naplót jelenít meg,

(fotó: CellarDoor, BGG)

és nemcsak a kampányhoz kapcsolódó kismillió jelölőt és kampányfüzetet tartalmazza, de helyet kaptak benne olyan komponensek is, amik az alapjátékkal is játszhatóak, mint például az új misszionárius karakter, az új segítő kártyák, vagy az új esemény lapok.

(fotó: Maciej Mutwil, BGG)

A kampány maga 5 küldetésből áll, és annak függvényében, hogy teljesítünk az egyikben lesz könnyebb vagy nehezebb dolgunk a következőben. Az 1. kaland a már említett Naturalist szcenárió módosított változata, a 2. kalandban a szigetre visszatérő, de egy szélvihar által erősen megtépázott HMS Beagle-t kell helyrekalapálnunk, és fel kell készülnünk a hosszú hazaútra. A 3. minden idők legkaotikusabb, legfrusztrálóbb és legviccesebb Robinson szcenáriója nem is a szigeten játszódik, hanem szigetek közt kell ügyesen navigálnunk, amíg alkalmas helyet nem találunk kikötéshez. Ha már lehorgonyoztunk, akkor 4. kalandban egy helyi törzzsel kell szót értetnünk, miközben próbálunk nem éhen halni, és az ötödikben már nincs más dolgunk csak életben kell tartani a legénységet és a magunkkal hozott állatokat és növényeket. A kampányban végig kísér minket Darwin karaktere, akit mindannyian irányítunk, és saját képességei, hóbortjai és életereje van. Az ő személyisége az amúgy is változatos kampányt tovább színesíti, ennél többet azonban nem akarok elárulni, tessék kipróbálni!

(fotó: haslo, BGG)

Összegzés: Ez egy remek kiegészítő egy nagyszerű játékhoz. Ha az alapjátékot szereted, ezt se hagyd ki!

Kategória: Kaland

Játékosszám: 1-4

Korosztály: 12+

Nyelvfüggőség: Erősen nyelvfüggő

Értékelés: ★ ★ ★ ★ ★ (öt csillagból)